K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Joulua ja Uuttavuotta kohti

Sasu Hamina | 18.12.2014

Loppuvuoden juhlapyhät ovat haasteellista aikaa. Teollisuuden tulee varautua kausituotteiden toimittamiseen ja kauppojen taas niiden myymiseen. Tuotteita tulisi varata juuri oikea määrä molemmin puolin, jottei hävikkiä pääsisi syntymään. Mutta toisaalta mahdollinen asiakasmäärän kasvu tai lasku voi aiheuttaa kaupalla haasteita tuotteiden tilausmäärissä.

Käytännössä useat kausituotteet tilataan hyvissäajoin ja tarkkaa asiakasmäärän muutosta ei tuolloin voida vielä ennustaa. Meillä asiakasmäärät ovat kauppiaana oloaikanani kasvaneet ja ovatkin kaivanneet ”kristallipallon” tarkastelua myös edessä olevia pyhiä silmällä pitäen. Toisaalta joidenkin kausituotteiden, erityisesti oman keittiön tuotteiden, menekki on jo nyt ylittänyt odotuksemme ja olemme onneksi pystyneet tilaamaan lisää tuotteita ja raaka-aineita juhlapyhiä varten ja takaamaan näin niiden riittävyyden.
Onneksi olemme saaneet jo aiemmista juhlapyhistä kokemusta tuotemäärien arviointiin ja eri tavarantoimittajiin, jotta tuotesaatavuus voidaan taata koko sesongin ajan. Tämä kuitenkin vaatii koko henkilökunnalta jatkuvaa seurantaa, ennakointia ja kommunikaatiota, jotta saamme pidettyä kokonaisuuden koossa ja palveltua asiakkaitamme entistä paremmin.

Olen kauppiaana huomannut jo moneen otteeseen, että parempi ennakoida ja suunnitella ennakkoon kunnolla, niin toteutus ja pienten muutosten tekeminen onnistuu helpommin. Käytännössä tämäkin tuli opittua kantapään kautta, kun ensimmäisenä vuonna en ehtinyt edes miettimään kinkkutilausten vastaanottamista, kunnes niitä vain alkoi tulemaan ja tein kiireessä tilauslomakkeen. Tämä tilauslomake ajoi kyllä asiansa tuolloin, mutta jälkikäteen ajateltuna ei ollut kovin toimiva ja aiheutta paljon lisätyötä.
Tänävuonna olemme olleet jokaista sesonkia ja juhlapyhää askeleen edellä. Esimerkiksi Joulun ja Uudenvuoden aikaan käytän henkilöstön ohjaamisen pohjana muistilistaa, josta jokainen vastuuhenkilö pääsee näkemään omat ja toisten vastuualueet, jotta hekin näkevät kokonaisuuden ja tarvittaessa voivat auttaa toisiaan. Olenkin pyrkinyt tekemään eri keinoin henkilökunnan työskentelyä ja asiakkaiden asioimista helpommaksi.

Nämä edellä mainitut ovat mielestäni perusasioita, jotka tulee olla aina kunnossa. Pitkin vuotta olemme tehneet muutamia investointeja, myös juhlapyhiä silmällä pitäen, sekä kokeilleet uutta reseptiikkaa keittiössämme. Tähän päälle kun olemme vielä kehittäneet valikoimaamme ja toimintaamme asiakkaiden toiveiden ja muualta oppimamme kautta, niin uskon asiakkaiden saavan entistä paremman asiakaskokemuksen.

Käytännössä vanha sanonta: ”Hyvin suunniteltu, on puoliksi tehty.”-sanonta pitää hyvin paikkaansa. Samalla kun pidämme jatkuvasti silmämme ja korvamme auki, niin pystymme varmasti täyttämään asiakkaidemme toiveet ja tarpeet.

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös