K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Maitohyllyt uusiksi

Sasu Hamina | 17.05.2013

Yhdeksän kuukautta ehdittiin tuskailla henkilökunnan kanssa maitokaapin hyllyjen kanssa. Päätin vierailla muutamassa parin vuoden sisään avatussa K-ryhmän kaupassa ja huomasin siellä uudet maitohyllyt, joissa oli rullahyllyt. Tämän innostamana saavuin kaupalle ja mietin, että mitenköhän saisimme Roihuvuoreen samanlaiset. Pari puhelua ja olin jo sopinut tapaamisen hyllyjä toimittavan yrityksen edustajan kanssa.

Tapaamisessa kävimme läpi myymälämme tarpeet ja sain tietää, että löytämäni hyllyt olivat Roller Track-hyllyt. Samalla päädyimme maitokaapista vastaavan Artun kanssa, että toteutamme pitkään muhineen haaveemme vaihtaa tuotteiden paikkaa ja tehdä maitokaapista asiakkaalle helpomman ja selkeämmän asioida. Tämän suunnitelman pohjalta sain sähköpostiini tarjouksen, joka vastasikin täydellisesti suunnitelmaamme. Hyväksyin suunnitelman ja samalla sovimme, minä päivänä asentaja pystyy tulemaan asentamaan rullat jo olemassa olevien hyllyjen päälle.

Pari viikkoa tilauksesta, tilatut tuotteet saapuivat jo valmiiksi täyteen varastoomme. Olin innoissani tilannut samalle päivälle myös jokaisen hyllypäädyn sivuihin asennettavat hyllysiivekkeet, joten tilaa oli todella niukasti. Mutta onneksi sopu tilaa antaa :)

Viikkoa ennen asennusta aloin tekemään tuotekohtaista suunnitelmaa maitokaapista. Otin saamani tarjouksen käteeni ja lähdin vertailemaan sitä olemassa oleviin hyllyihin. Jostain syystä tässä vaiheessa tarjouksen rullalevyjen ja olemassa olevien hyllyjen määrä ei täsmännyt. Olin tarjousta hyväksyttäessä vain tarkastanut, että hyllymoduulien määrä täsmää, en sitä, että hyllymäärä täsmäisi tarjouksen kanssa. Joten minulla olisi käytännössä 5 päivää aikaa saada jostain 3 uutta maitohyllyä, jotta sunnuntai aamuna tapahtuva asennus saataisiin suoritettua suunnitelman mukaisesti. Onneksi tämä onnistui yhdellä puhelulla Keskon kalustajalle ja saimme uudet hyllyt parissa päivässä varastoomme.

Uudessa hyllyjärjestyksessä tuotteemme tulivat vastakkaiseen järjestykseen nykyiseen nähden ja muutamien tuotteiden paikkoja selkeytetään. Olin varannut uuden konkreettisen hyllyjärjestyksen laatimiseen tunnin, koska olin suunnitellut järjestyksen mieleeni kuluneiden viikkojen aikana. Kuitenkin väänsin sitä neljä tuntia kotona keittiön pöydän ääressä tuskaille. Kolmesta uudesta hyllystä huolimatta, jo kyseisellä hetkellä hyllyssä olevat tuotteet eivät muka mahtuisi sinne. Suunnitelma oli valmis 16 tuntia ennen asennusta, vaikkakin pienin varauksin varustettuna, koska käytäntö ja teoria eivät aina vastaa toisiaan :)

Itse käytännön työ aloitettiin edellisenä iltana ennen asennusta, juuri kaupan sulkeuduttua. Tyhjensimme kaikki tuotteet hyllyltä siten, että ne olisi helppo purkaa takaisin uudistettuun hyllyyn suunnitelman mukaisesti. Purkaminen on aina nopeaa puuhaa, vaikka välillä pitikin miettiä, että mikä tuote kuului mihinkin paikkaan uudessa järjestyksessä. Käytännössä vaimoni kanssa tyhjensimme hyllyt tunnissa, lasten leikkiessä ympäri kauppaa.

Asennuspääivn aamuna saavuimme asentajan kanssa samaan aikaan kaupalle ja aloitimme asennusurakan. Ilman asentajan ammattitaitoa olisi jäänyt moni pieni asia huomioimatta ja siitä iso kiitos hänelle. Kun hyllyt oli asennettu, niin aloimme tavaroittaa hyllyjä työntekijäni kanssa, eli käytännössä jokaiselle tuotteelle tehtiin oma polku hyllyyn, jota pitkin se sitten valuisi asiakkaan käden ulottuville. 12 tuntia myöhemmin olin laittanu hyllyyn myös hintaetiketit. Ja asentajan sanoja lainaten: ”Tämäpä meni ihmeen kivuttomasti.”.

Palaute hyllyistä on ollut pääosin positiivista ja olenkin pyrkinyt olemaan ensimmäisien päivien aikana maitohyllyjen läheisyydessä, jotta pystyn opastamaan asiakkaita löytämään tarvittavan tuotteet hyllystä. Mutta taas pääsemme syvimmän kysymyksen ääreen: ”Missä teillä on hiiva?”.

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös