K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Kevään hulinaa ja kesän odotusta

Juha Mikkola | 23.05.2013

Nyt on aikaa kulunut puolisen vuotta uudessa kaupassa ja aika on mennyt kuin siivillä.

Kauppa ja asiakkaat ovat tulleet jo tutuksi ja myymälä alkaa pikku hiljaa näyttää siltä, jolta me haluamme sen näyttävän. Osastomuutokset ja valikoimapäivitykset ovat tuoneet runsaasti lisää tuotevalikoimaa ja olemme kuunnelleet asiakkaiden toiveita herkällä korvalla.

     Kevään välitilinpäätös ja sen mukana tuoma inventoitiurakka huipentui pääsiäisen ainoaan vapaapäivään joka menikin sitten kaupalla kylmäkoneiden rikkouduttua, mutta kauppiashan ei pienestä vastatuulesta välitä,  tulipahan koneet kuntoon ja näiltä kylmäkonerikoilta  kun ei voi välttyä. Tuntui että kevään aikana on niin paljon arki,- ja juhlapyhiä että on mahtavaa kun ollaan taas normaalissa rytmissä ja kauppa voi olla auki  7 päivää viikossa.

     Keväällä kaikilla kaupoille on varmasti tuonut lisätöitä toukokuun alussa alkanut Oiva-hanke.

Elintarvikevalvojan käynnin tulokset kerrotaan Oiva-raportissa, jossa hymynaama-merkeillä kuvataan yrityksen elintarvikevalvonnan tuloksia. Mitä leveämpi hymy, sitä paremmin elintarviketurvallisuusasiat  kaupassa ovat. Hymynaamoja on neljä. Niille annettiin joulukuussa nimet, jotka kuvaavat tuloksia: oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono. Jokaisessa kaupassa siis kannattaa paneutua elintarvikehygieniaan entistä tarkemmin ja koko Oiva-projektiin jotta asiat ovat kunnossa joka päivä. Jatkossa kuluttaja saa helposti tiedon tarkastuksen tuloksista. Huono arvosana voi vaikuttaa myös  kuluttajien valintoihin. Oivan yleisarvosana määräytyy huonoimman arvosanan perusteella. Kun tarkastukset tehdään etukäteen varoittamatta, yritysten on pidettävä perusasiat koko ajan kunnossa, jotta tarkastuksissa vältetään heikot arvosanat. Kukapa kauppias sitä haluaisi huonoa hymynaamaa oman kaupan oveen.

 

Näin kesän kynnyksellä on kauppiaan erittäin tärkeää huolehtia  että kauppa on valmiina kesäkauppaan.

Kesävalikoiman täytyy olla kunnossa jo ennen niitä ensimmäisiä helteitä.  Juomien, jäätelöiden ja grillituotteiden ensimmäinen kunnon myyntipiikki tulee heti kun elohopea nousee yli 20C, silloin on syytä hyllyjen olla täynnä. Kesällä kauppiaan täytyy seurata säätiedotuksia jotta osaa sitten reagoida ja tilata lisäerän esimerkiksi juomia  ja jäätelöitä hellepäiville.  

 

Kesämarkkinointi  ja tapahtumat on suunniteltu, pihakukkamyynti starttaa viikolla 21 ja valikoima on kohdallaan joten kesä saa tulla. Meillä kauppa on valmiina kesäkauppaan ja nyt pitää vain toivoa että sää suosisi tänä vuonna ja kesästä tulisi mukavan  lämmin, kiireinen  ja erittäin kaupallinen.

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös