Vuosi 2025: Retail median merkitys mainostajille kasvaa edelleen

Globaali mediamarkkina kasvoi voimakkaasti (9,5%) vuonna 2024, ylittäen ensi kertaa biljoonan dollarin rajan. GroupM:n "This Year Next Year: 2024 Global En-of-Year Forecast" -raportin mukaan yksi merkittävimmistä kasvun ajureista on ollut jälleen retail media, joka on koko digitaalisen mediamarkkinan nopeimmin kasvava segmentti. Vaikka kasvuvauhti on viimeiset vuodet ollut merkittävä, nähdään retail median merkityksen kasvavan yhä mainostajille. Kasvun takana koetaan olevan erityisesti retail median kohdennuskyvykkyydet sekä ihmisten ostokäyttäytymistä tukevat mainosratkaisut.

Raportin mukaan retail median maailmanlaajuinen liikevaihto nousee 177,1 miljardiin dollariin vuoden 2025 aikana. Globaalilla tasolla uskotaan, että nyt ylitetään ensi kertaa perinteisen television, mukaan lukien suoratoistopalveluiden, mediapanostusten osuus. Tämä osoittaa, kuinka merkittävässä asemassa retail median ratkaisut ovat nykypäivän mediakentässä. Toisaalta se ei ole ihme, sillä näinä taloudellisesti haastavina aikoina yhä useampi yritys joutuu hakemaan markkinointibudjettiinsa aiempaa enemmän tehoja – tähän kysyntään retail median vahvuudet toimivat erityisen hyvin. Retail media tarjoaa laaja-alaiset mahdollisuudet entistä tarkempaan kohdentamiseen (esim. ostodataa hyödyntäen) sekä tehokkuuden mittaamiseen kampanjakohtaisesti.

Retail median kasvu on osa laajempaa digitaalisen mainonnan nousua. Vuonna 2024 digitaalisen mainonnan odotettiin globaalisti kasvavan jopa 12,4 %, ja sen osuus kokonaismainonnasta tulisi ennustetusti olemaan 72,9 % vuoteen 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan dominanssi on luontainen seuraus kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta sekä teknologiakehityksestä. Digitaalisella mainonnalla pystytään toteuttamaan entistä personoidumpaa ja kohdennetumpaa mainontaa, erityisesti dataa hyödyntäen.

Retail media on kiinteä osa mediamarkkinan palettia

Retail media tarjoaa mainostajille laaja-alaiset mahdollisuudet tavoittaa kuluttajat ostopolun eri vaiheissa, riippumatta siitä, että suosipa kuluttaja perinteistä kivijalkamyymälää tai digitaalista verkkokauppaa. Koska mainonta voidaan kohdentaa suoraan ostoaikeita ilmaiseville kuluttajille, niiden konversioaste on usein korkeampi verrattuna moniin perinteisiin mainoskanaviin. 

Lisäksi retail media mahdollistaa muita kanavia paremman mittauksen ja analytiikan, sillä mainostajat voivat seurata suoraan mainoskampanjoidensa vaikutusta myyntiin. Tämä eroaa esimerkiksi sosiaalisen median tai perinteisen televisiomainonnan vaikuttavuuden mittaamisesta, jossa suora vaikutus ostokäyttäytymiseen on vaikeammin todennettavissa ja vaatii usein laajemman tutkimuksen.

Retail median kasvu tulee varmasti jatkumaan vielä useita vuosia, mutta se on jo saavuttanut paikkansa osana koko mediamarkkinaa. Markkinoijien, jotka haluavat pysyä kehityksen kärjessä, kannattaa ymmärtää retail median mahdollisuudet ja hyödyntää sen tarjoamaa dataa ja kohdennettua mainontaa kilpailuetujensa vahvistamiseksi.

Me Keskolla haluamme olla mahdollistamassa markkinoijien kyvykkyyttä toteuttaa entistä tehokkaampia ja tuloksekkaampia mediakampanjoita. Tästä syystä kehitämme tuotteita ja ratkaisuja, jotka tarjoavat lisäarvoa yksittäiselle kuluttajalle päivittäisostopäätöksiensä tukena sekä tuottavat etua myös markkinoijien mediakampanjoiden kohdentamiseen ja muistuttamiseen oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Jos haluat tietää, miten te voisitte markkinoinnissanne hyödyntää Keskon retail median ratkaisuja osana mediakampanjoitanne, ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin kerromme lisää!

 

 

 

 

 

 

 

 



Armi Slotte 
Myynti- ja kehitysjohtaja
K Retail Media

Takaisin ylös