Retail media on monipuolinen lisä markkinoijan keinovalikkoon

Retail media herättää tässä ajassa paljon kiinnostusta ja keskustelua niin Suomessa kuin globaalistikin. Maailmalla raportoidut investointien kasvuluvut sekä tulevaisuuden kasvuennusteet ovat huimia. Mitä retail medialla tarkoitetaan ja miksi viimeistään nyt sen pitäisi löytyä myös markkinointipäättäjien agendalta?

Retail mikä?

Retail medialla tarkoitetaan vähittäiskaupan sekä kauppapaikkojen monikanavaisia ympäristöjä ja niihin ohjaavia kanavia. Retail media on siis monipuolinen ja monikanavainen kokonaisuus niin perinteisiä kuin digitaalisiakin kanavia asiakkaan ostopolun eri vaiheissa. Esimerkiksi K Retail Media tarjoaa laajasti ratkaisuja mm. valtakunnallisen digiscreen -verkostonsa myötä Keskon ruokakauppojen kivijalassa, sekä useita erilaisia ratkaisuja digikanavissaan kuten K-Ruoka.fissä tai K-Ruoka –sovelluksessa. Näiden lisäksi tarjoomaan kuuluu perinteisempiä kanavia ja ratkaisuja, kuten Pirkka -lehti ja  K-ruokakauppojen sähköiset uutiskirjeet. Retail median keinovalikolla voidaan ratkoa useita markkinointiviestinnän haasteita ja retail medialla pystytään myös vastaamaan monipuolisesti erilaisiin markkinoinnin tavoitteisiin.

Retail media on tehokas läpi ostopolun

Retail median vahvuus piilee siinä, että kuluttajat tavoitetaan tehokkaasti, kun he ovat hakemassa inspiraatiota tai tietoa ostopäätöksensä tueksi ja tämän lisäksi heidän tavoitetaan myös ostohetkellä niin kivijalassa kuin verkkokaupassakin. Monipuolisia ratkaisuja hyödyntämällä voidaankin tavoittaa kuluttaja ostopolun useassa eri vaiheessa - aina tunnettuuden luonnista, kiinnostuksen ja harkinnan kasvattamisen kautta vahvaan ostohetken haltuunottoon.

Todennettua tehokkuutta ja syvää kuluttajaymmärrystä

Ostodatan hyödyntäminen ja toimenpiteiden tuloksellisuuden mittaaminen ovat retail median selkeitä vahvuuksia yhdessä laajan kuluttaja- ja kohderyhmäymmärryksen ohella. Keskon kannassa on noin 3,5 miljoonaa Plussa-asiakasta, eli voimme sanoa, että tunnemme suomalaiset kuluttajat äärimmäisen hyvin.

Olemme todentaneet K Retail Median mediapakettien tehokkuutta niin ROMI:n kuin huomioarvonkin näkökulmista, ja tulokset ovat olleet äärimmäisen hyviä sekä kustannustehokkuuden kuin huomioarvojen ja ostoon aktivoinninkin osalta.

Kiinnostuitko?

Mikäli retail mediasta herää kysymyksiä tai haluat lisää tietoa K Retail Median monipuolisista mahdollisuuksista tukea brändisi näkyvyyttä laadukkaassa mediaympäristössä, niin otathan rohkeasti yhteyttä.

 

Kirjoittaja

 

 

 

 

 

 

 

Nina Honkanen

Senior Product Development & Media Manager

nina.honkanen@kesko.fi

 

Takaisin ylös