Data johdon agendalle: avain kilpailukyvyn ja kasvun kehittämiseksi

Päivittäistavaratoimialalla kilpailu on kovaa ja markkinoiden vaatimukset voivat muuttua nopeasti. Alan toimijat ovat kohdanneet viime vuosina merkittäviä muutoksia, jotka korostavat toimintaympäristön tarkkanäköisen havainnoinnin merkitystä. Pandemia sekä poliittiset ja taloudelliset kriisit ovat ravistelleet maailmaa, tehden toimitusketjujen hallinnasta aiempaa haastavampaa ja kasvattaen kustannuksia. Digitalisaatio ja inflaatio ovat esimerkkejä tekijöistä, jotka ovat tuoneet kuluttajien käyttäytymiseen nopeita muutoksia.

Tässä ympäristössä datan hyödyntäminen on keskeinen osa sekä liiketoiminnan strategista että operatiivista johtamista. Panostus dataan on luonnollisesti myös investointi, jonka odotetaan tuottavan moninkertaisesti takaisin. Tutkimukset tukevat tätä näkökulmaa: datavetoiset yritykset ovat tutkitusti tuottavampia kuin verrokkijoukkonsa (esim. McKinsey, Harvard Business Review). Investoinnit dataan ja sen tehokkaaseen hyödyntämiseen organisaation eri tasoilla ovat siis olennainen osa menestyvää liiketoimintastrategiaa.

Mikä on datan rooli FMCG- ja kaupan alalla?

Toimialamme tarjoavat erinomaisia esimerkkejä siitä, kuinka datan tehokas hyödyntäminen voi tuottaa konkreettisia tuloksia. Datan avulla voidaan muun muassa:

  • Kasvattaa ymmärrystä kuluttajakäyttäytymisestä: Myyntidatan ja asiakasryhmien ostokäyttäytymisen analysointi mahdollistaa nopean reagoinnin kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin. Tämä ymmärrys tukee niin kategoriastrategioiden kehittämistä, uusien tuoteinnovaatioiden suunnittelua kuin osuvampien taktisten toimenpiteiden kohdentamista ja optimointia.

  • Kasvattaa myyntiä: Datan avulla voidaan tunnistaa mitkä tuotteet myyvät parhaiten ja mitkä jakelu- ja myyntikanavat toimivat tehokkaimmin eri tuotteille ja brändeille. Näin voidaan ohjata panoksia oikeisiin paikkoihin ja keskittyä vaikuttavimpien toimenpiteiden läpivientiin.

     
  • Rakentaa näkemystä tuoteportfolion hallinnan tueksi: Seuraamalla trendejä voidaan tunnistaa kasvavia kategorioita ja ilmiöitä, jotka tarjoavat mahdollisuuksia tuoteportfolion laajentamiselle. Samalla pystytään arvioimaan tuotteiden elinkaaren vaiheita ja tekemään perusteltuja päätöksiä kannattamattomien tuotteiden lopettamisesta.

Selkeä ja jatkuva vuoropuhelu sekä datan laajamittainen hyödyntäminen teollisuuden ja vähittäiskaupan välillä voi siis tuottaa merkittäviä hyötyjä molemmille osapuolille.

Data on liiketoiminnan kasvun ydin nyt ja ennen kaikkea tulevaisuudessa

Vaikka suuremmilla yrityksillä voi olla enemmän resursseja datan analysointiin, pienemmilläkin yrityksillä on merkittävä potentiaali hyödyntää dataa ja luoda kasvua jo suhteellisen pienillä muutoksilla tiedolla johtamisen käytännöissä. Valmiit, liiketoimintapäättäjille rakennetut näkymät mahdollistavat datan hyödyntämisen ilman omia analyytikkoja. Jatkuvasti kehittyvä teknologia ja tekoälyn mahdollisuudet tulevat entisestään helpottamaan datan integrointia osaksi päivittäistä päätöksentekoa.

Kun tuoreet myyntiluvut ovat käytössä, ovat nopeatkin muutokset strategiassa tai vaikka kampanjoiden ohjaamisessa mahdollisia. Nopeasti kiertävien tuotteiden maailmassa reagointikyvyllä on suora ja suotuisa yhteys liiketoiminnan tulokseen. Oikein hyödynnettynä data tukee niin strategista suunnittelua kuin operatiivisten toimenpiteiden toteuttamista, ja voi auttaa parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja pidemmän aikavälin kilpailuetua vastaamalla muuttuvan markkinan vaatimuksiin.

Me Keskolla haluamme rakentaa kasvua datan avulla yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa. Olemme kehittäneet datakyvykkyyttämme ja vahvistaneet tiedolla johtamisen kulttuuria niin työkalujen kuin yhteisten tekemisen tapojen kautta. Tavarantoimittajillemme tarjoamme mahdollisuuden kehittää ja kasvattaa liiketoimintaa K Data Insights -datapalvelukokonaisuuden tukemana.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin kerromme lisää!

Ella_Asikainen_250x375.jpg

Ella Asikainen
Data Services Business Team Lead
K Datapalvelut

Ella toimii K Datapalvelutiimin vetäjänä K-ryhmän Päivittäistavarakaupassa. Hän on uransa aikana perehtynyt tiedolla johtamiseen eri toimialoilla ja eri näkökulmista. Hän nauttii saadessaan soveltaa liiketoiminnan kehittämisosaamistaan vähittäiskaupan yhteistyökumppanuuksissa ja K Data Insights -datapalvelukokonaisuuden kehittämisessä vastaamaan liiketoimintapäättäjien tarpeita ja toiveita.

Takaisin ylös