Ville Hjelt
Neste K Kivistönmäki, Lahti
Päivitetty 11.10.2022
Vuonna 2016 opiskellessani urheiluhierojaksi etsin opiskelujen ohelle työpaikkaa. Silloinen Kivistönmäen liikenneaseman kauppias oli perhetuttuni, joten päätin kysellä häneltä töitä. Asema, jossa toimin nyt kauppiaana, on siis ensimmäinen huoltoasema, jossa olen ollut töissä. Tehdessäni opiskelujen ohessa iltavuoroja huomasin tykkääväni monipuolisista työtehtävistä erittäin paljon. Tässä työssä on todella monta liikkuvaa osaa, jotka pitää osata hyvin. Kipinä kauppiuuteen sekä omaan liikenneasemaan lähtikin tästä liikenteeseen.
Samana vuonna tuli tieto, että Kivistönmäen Neste uudistetaan ja kauppias vaihtuu. Silloin siirryin Launeen Nesteen huoltoasemalle. Kun olin ollut siellä vuoden hommissa, ilmoitin, että minua kiinnostaisi kauppiasura. Silloinen esihenkilöni otti yhteyttä kauppiaisiin ja tämän jälkeen aloitettiin koulutukseni lähiesimieheksi. Hoidin vuoden verran esimiestehtäviä Launeella ja samoihin aikoihin hain Keskon kauppiasvalmennukseen. Aloitin kauppiasvalmennuksen Neste K Tuuliharjassa vuonna 2019 ja työskentelin kyseisellä asemalla 1,5 vuotta kunnes valmistuin. Omaa kauppapaikkaa odotellessa ehdin työskennellä myös Karisman K-Citymarketissa kolme kuukautta. Nykyinen liikenneasemani vapautui puolitoista vuotta sitten, ja siitä lähtien olen toiminut tällä asemalla.
Kauppiasvalmennus oli mielestäni hyvä ja kattava. Pidin lähipäivistä paljon. Niissä olisi ehkä ollut etua siitä, että olisin ollut aiemmin Keskon toimipisteissä töissä, jolloin olisin päässyt helpommin sisään. Koulutuksen aikana painotettiin, kuinka paljon asioita kauppiaana täytyy heti osata itse, ja alkuun se hieman jännittikin. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että kauppias saa aina tukea ketjupäälliköiltä ja liikkeenjohdon neuvojilta, kun sitä vain tarvitsee.
Parasta kauppiastyössä on se, ettei ikinä tiedä millainen työpäivä tulee eteen. Kauppiaslehden artikkelista muistan lukeneeni, että K-kauppias on sataottelija – siinä tapauksessa Neste K -kauppias on 500-ottelija. Monipuolisuus on tämän työn suola. Tykkään itse hoitaa mahdollisimman paljon asiakaspalvelua, olla kassalla ja hyllyjen välissä. Asiakaspalvelu näkyy vahvasti myös aseman liikeideassa: haluamme olla Lahden alueen laadukkain ja palvelevin liikenneasema. Tässä tavoitteessa myös aseman siisteys on tärkeää ja siitä meillä huolehditaan. Kaupan puolella ”feissaaminen” on iso osa jokapäiväisiä työtehtäviä kuin myös erilaiset siivoustyöt Burger Kingin puolella.
Jos jokin työhön liittyvä haaste pitää mainita, se on varmasti rekrytointi. Asemallamme oleva Burger King vetää paljon nuoria työntekijöitä, joille meidän asema on usein ensimmäinen työpaikka. Luonnollisista syistä he jatkavat matkaa opiskelemaan tai oman alan töihin. Olen kuitenkin saanut hyviä työntekijöitä ja moni on pysynyt meillä pitkäänkin. Kokenein työntekijämme on toiminut tällä liikepaikalla vuodesta 1995. Tälläkin hetkellä meillä on töissä kaksi henkilöä, jotka aikanaan perehdyttivät minua liikenneaseman päivittäisiin työtehtäviin. Yhteensä asemalla on 19 työntekijää, joista viisi työskentelee Neste K -puolella ja 14 Burger Kingissä.
Kauppias on asemalla vähän sellainen jokapaikanhöylä, joka tekee ihan kaikkea. Kaikkea ei välttämättä tarvitse osata, mutta moniosaamisesta on hyötyä. Paineensietokykyä tässä työssä tulee olla. Suosittelen kauppiasuraa ehdottomasti kaikille rohkeille tyypeille, jotka eivät pelkää ottaa haasteita vastaan ja joilla on halu palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin.
Marit Mertsalmi
Neste K Kirri, Jyväskylä
Päivitetty 11.9.2020
Aikoinaan ylioppilaaksi tuloni jälkeen opiskelin muutamia eri alaan liittyviä koulutuksia etsiessäni sopivaa ammatillista suuntautumisvaihtoehtoa. Lopulta kauppiasura kiinnosti eri vaihtoehdoista eniten.
Suoritin muun muassa K-kauppiasvalmennuksen, yrittäjän ammattitutkinnon sekä yritysjohtajan erikoisammattitutkinnon. Liikenneasemakokemusta oli karttunut työskentelystä Jyväskylässä Neste K Savelassa, mutta toisaalta olin pyörähtänyt myös toisissa yrityksissä taloushallinnon tehtävissä.
Tämän jälkeen tulikin tilaisuus ottaa opit käyttöön ja ryhtyä kauppiaaksi omalla liikenneasemalla niin ikään Jyväskylässä. Kauppiasura lähti liikkeelle Neste K Kirrissä vuonna 2011. Tulihan siinä heti haastetta kerrakseen - liikenneaseman pyörittäminen yksin, mutta toisaalta hyvän henkilökunnan kanssa.
Liikenneasemayrittäjyys tuntui heti omalta jutulta. Rakastan sitä, että jatkuvasti on monta rautaa tulessa eikä asemalla ole koskaan samanlaista päivää. Mielestäni meillä Kirrissä on maailman parhaat asiakkaat ja henkilökuntakin on minulle kuin toinen perhe.
Tavallisesti aloitan työpäiväni aamulla kuudelta tai jopa viideltä. Varaan aamun ensimmäisen tunnin toimistotöille ja sähköposteille. Työpäiväni koostuu asiakaspalvelusta, tilausten teosta ja liikenneaseman kokonaisuuden hallinnasta.
Päivän aikana on oltava myös aikaa vaihtaa asiakkaiden kanssa kuulumisia ja kuunnella heidän toiveitaan. Pidämme palavereita viikoittain liikenneaseman esimiesten kanssa ja koko henkilökunnan kanssa kerran kuukaudessa. Henkilökunnan kanssa pyrimme myös työpäivän yhteydessä keskustelemaan esille tulevista työasioista. Neste K Kirri on keskisuuri liikenneasema ja sen henkilökuntaan kuuluu 14 liikenneasema-ammattilaista.
Tässä työssä oppii joka päivä jotain uutta ja kehittyy kauppiaana, kun saa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Työssä antoisinta on aito tekemisen meininki, ihan kaikessa. Ja kun asiat tehdään kunnolla, takaa se asiakkaiden tyytyväisyyden. Näin he palaavat asemalle yhä uudelleen. Visionamme on olla paras liikenneasema ja mottonamme on palvella asiakkaat niin hyvin, että he lähtevät asemalta hymyssä suin.
Haastavinta on saada kaikki osa-alueet toimimaan aina täydellisesti. Jotta saadaan muodostettua toimiva ja näyttävä liikenneasema, on henkilökunnan, markkinoinnin ja hankintojen tekemisen pelattava yhteen.
Maailma muuttuu koko ajan ja meidän liikenneasemakauppiaidenkin pitää pysyä alan kehityksessä mukana seuraamalla mitä ympäristössä tapahtuu. Toiminnan nopea sopeuttaminen vallitseviin muutoksiin on erittäin tärkeää. Tarvitaan siis sähäkkää reagointikykyä!
Omalla liikenneasemallani isoja muutoksia on tehty ja toimintaa kehitetty vuodesta 2011 lähtien vaiheittain. Nyt olemme tilanteessa, jossa liikenneasema on uudistunut niin mittarikentältään, myymälältään kuin ravintolaltaan täydellisesti alkutilanteeseen verrattuna. Jokainen uudistuskierros on näkynyt myönteisenä kehityksenä myynnissä.
Ruokailun trendit muuttuvat ja monipuolistuvat koko ajan. Ostovoiman lisäännyttyä ruokapaikoissa syöminen yleistyy, ja tämä tarkoittaa myös liikenneasemien muuttumista huoltoasemista ravintoloiksi. Lisäksi take away-ruoka ja ruoan kuljettaminen ovat isossa roolissa. Myös palvelun sekä ruoan laadun ja turvallisuuden merkitys korostuu. Nopeus ja vaivattomuus ovat aina tärkeitä tekijöitä asiakkaille, niin asioinnissa kuin ruoassakin.
Mielestäni hyvä Neste K -kauppias välittää asiakaskuntansa tarpeista ja myös toteuttaa niitä. Hyvä kauppias osaa sopeuttaa vallitsevat markkinamuutokset omaan toimintaansa. Häneltä vaaditaan aktiivista otetta, hyviä johtamistaitoja, uudistamiskykyä, organisointikykyä, joustavuutta sekä paineensietokykyä.
Neste K -kauppias saa tehdä itsenäistä työtä, hyvän konseptin ja vahva ketjun tuen avulla.
Nina Laituri
Neste K Puijonlaakso, Kuopio
Neste K Särkiniemi, Kuopio
Julkaistu 14.8.2018
Oma liikenneasemaurani alkoi tradenomiopintojeni ohessa mieheni huoltoasemalla, jossa jatkoin työskentelyä myös valmistumiseni jälkeen. Mielessäni kihelmöi ajatus yrittäjyydestä omassa yrityksessä. Tutkiskelin vaihtoehtoja ja löysin K-kauppiasura‑mahdollisuuden. Otin yhteyttä K-ryhmän Kuopion kauppaisrekrytointihenkilöön ja siitä se sitten lähti.
Ensin paljon testejä ja haastatteluja, sitten 1,5 vuotta kauppiasvalmennusta ja työskentelyä K-Supermarketissa. Kauppiasvalmennuksen aikana olin aikeissa aloittaa ruokakauppiaana. Kauppiasvalmennukseni päättymisen aikoihin 2008 K-ryhmä oli juuri aloittanut silloisten Neste Oil K-Market -asemien kauppiaistamisen – tätä ennen ne olivat toimineet myymäläpäällikkövetoisesti. Niinpä minulle tarjottiin kauppapaikaksi liikenneasemaa. Sillä tiellä olen edelleen, enkä ole katunut.
Liikenneaseman yrittäjän arkipäivää ovat tuotetilaukset, asiakaspalvelu, toimistotyöt, henkilöstöhallinta sekä liikenneaseman ylläpitotyöt. Liikenneasemalla on monenlaisia asioita muistettavana liittyen viranomaisvalvontaan sekä turvallisuuteen, jotka korostuvat kun tontilla on polttoainejakelua.
Antoisinta työssä on asiakkaiden kohtaaminen. Yrittäjyyden parhautta on vapaus tehdä asiat oman näköisiksi. Jos jokin menee pieleen niin tietää, että peilin kanssa se on keskusteltava miten asia korjataan. Neste K -kauppiaalla jokainen päivä on erilainen ja monenlaista tekemistä riittää aina. Asema on myös hyvin monipuolinen paikka työskennellä, meillä tarvitaan monenlaista osaamista.
Haasteellisinta työssä on ajan hallinta. Maailma on nykyään niin hektinen, että kaikilla on aina hirveä kiire, jolloin tuntuu, että ihmiset eivät jaksa odottaa edes pientä hetkeä. Toinen haaste on monen yrittäjän ikuisuusongelma, osaavan ja sitoutuvan henkilöstön saaminen. Nyt kuitenkin tuntuu, että asemaani on siunattu mahtavalla henkilökunnalla.
Työssä riittää koko ajan kehitettävää ja on myös itse kehityttävä. Viimeisin suuri muutos oli puolitoista vuotta sitten tehty täysi remontti, jossa koko asema laitettiin uusiksi uuden Neste K -konseptin mukaiseksi. Asemalle rakennettiin keittiö, jotta pystyimme aloittamaan laadukkaiden lounaiden valmistamisen. Kehitystyö on jatkuvaa. Erityisesti kahvilapuolen trendejä seuraamme alati, jotta pystymme vastaamaan asiakkaidemme vaatimustasoon.
Ihmiset haluavat yhä helpompaa ja nopeampaa kaikilla elämän osa-alueilla. Niinpä maksutapojen kehitys on seuraava askel alallamme, kuten mobiilimaksaminen. Myös nopeasti mukaan saatavat eväät ovat tulevaisuutta. Ulkona syöminen lisääntyy ja ihmiset ovat paljon vaativampia myös valikoimien suhteen kuin ennen. Sähköautoilu tulee lisääntymään, mikä näkyy myös latauspisteiden kysyntänä liikenneasemilla.
Tulevaisuudessa voisin kuvitella että ihmisillä on monenlaisia erilaisia liikkumisvälineitä, jotka eivät välttämättä toimi perinteisillä polttoainella tai sähköllä, vaan jollain ihan muulla.
Ihmisten liikkumisen ympärillä tapahtuvasta nopeasta teknologisesta kehityksestä huolimatta uskon perinteisen asiakaspalvelun ja ihmisen kohtaamisen olevan tulevaisuudessakin arvossaan. Pidemmällä aikavälillä liikenneasemista voi tulla alueidensa lähipalvelukeskuksia, joista on saatavana jos jonkinlaista palvelua ja apua.
Liikenneasemakauppias on monialaosaaja! Organisointikyky, henkilöstöjohtaminen sekä asiakaspalvelu ovat asioita joita tarvitaan päivittäin! Monipuolisuus korostuu liikenneasemalla, jossa on ruokakauppa, ravintola, autonpesu ja polttoainemyyntiä vain muutamia konsepteja mainitakseni. Neste K -kauppiaan tulee pystyä hyppäämään painepesurin varresta hampurilaisen tekoon ja siitä henkilöstön kehityskeskusteluun.
Kaikkinensa, liikeenneasemakauppiuus on loistava uravalinta!
Tuomas Hyytinen
Neste K Teiskontie, Tampere
Neste K Hatanpää, Tampere
Julkaistu 14.8.2018
Neste K -kauppiasuralle lähteminen ei ollut minulle sattumaa. Yrittäjän elämä tuli tutuksi jo kotoa ja ura K-kauppiaana oli siintänyt mielessäni jo pidemmän aikaa. Ajattelin, että miksipä en lähtisi yrittäjäksi alalle, joka on minulle tuttua jo entuudestaan. Yrittäjän uran aloitin vuoden 2014 keväällä silloisen Neste Oil K-market Sairaskodinkadulta Vaasasta.
Tällä hetkellä toimin kauppiaana kahdella konseptiltaan uudistuneella Neste K -asemalla Tampereella ja työllistämme noin 30 liikenneaseman moniosaajaa. Kokemusta liikenneasematyöstä ennen yrittäjäksi ryhtymistä oli kertynyt hieman yli 10 vuoden ajalta.
Liikenneaseman kauppiaan päivärutiinit koostuvat monista eri asioista, kuten asiakaspalvelusta, tilaustoiminnasta ja hyllytystyöstä unohtamatta työnantajan velvollisuuksiin kuuluvia hallinnollisia tehtäviä.
Parasta työssäni on asiakkaat ja työtehtävien monipuolisuus. On huippua päästä keskustelemaan asiakkaiden kanssa palvelun lomassa päivän tärkeistä kuulumisista. Haastavinta lienee se, että tulevan päivän kulkua on vaikeaa suunnitella etukäteen. Nopeaa päätöksentekokykyä ja ongelmanratkaisutaitoja tarvitaan päivittäin.
Omassa liiketoiminnassamme olemme panostaneet erityisesti laadukkaaseen asiakaspalveluun, sekä ruokatuotteisiin. Haluamme kuitenkin, että toimintamme on laadukasta kautta linjan.
Liikenneasemabisnes on muuttunut hurjasti vuosien saatossa. Menneinä vuosina liiketoiminnan pääpaino liittyi autojen kunnossapitoon. Nyt haluamme täyttää autoilevien asiakkaiden tarpeet laadukkailla ravintolan -ja kaupan tuotteilla Quick Wash -autopesua unohtamatta. Palveluiden monipuolisuuden vuoksi uskomme liikenneasemille riittävän asiakkaita tulevaisuudessakin.
Työn monipuolisuus ja halu palvella asiakkaita on myös syy, miksi voin suositella liikenneasemakauppiaan uraa muillekin.