Suomalaisten terassisesonki alkaa viikolla 15, heti pääsiäisen jälkeen – yhä useampi terassi rakennetaan nyt kotimaisesta puusta

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 6.4.2023 Terassikalusteiden -ja lautojen ostosesonki alkaa perinteisesti Suomessa heti huhtikuun ensimmäisen viikon jälkeen. Maailman myllerryksen takia trendit ovat muuttuneet: suomalaisia kiinnostaa entistä enemmän puutavaran alkuperä, eikä aiemmin suosittua siperianlehtikuusta edes tuoda Suomeen. Terasseista halutaan silti edelleen tehdä suuria. Tänä keväänä myös puutavaran laskenut hinta tukee toiveiden toteuttamisessa.

Terassitrendeistä merkittävin on tällä hetkellä terassin koko: suomalaiset rakentavat yhtä suurempia terasseja.

”Aiemmin suomalaiset suosivat melko piskuisia terasseja, jotka nikkaroitiin kapeista ja ohuista terassilaudoista. Nyt terasseista halutaan rakentaa suuria oleskelualueita, jotka viimeistellään huolellisesti sivulaudoin, kaitein ja katoksin. Pinta-alaa tarvitaan, jotta suurille sohvaryhmille ja muille terassikalusteille on tilaa. Aiemmin myös kalusteet olivat vaatimattomampia. Myös rakentamisessa käytetyn laudan leveys on kasvanut 2010-luvulta lähtien”, K-Raudan puutavarasta vastaava tuotepäällikkö Jari Tyynismaa kertoo.

Puutavaran maailmanmarkkinahinnassa on ollut erittäin voimakkaita nousuja ja laskuja viime vuosina, mikä on näkynyt myös Suomessa.

”Kalleimmillaan esimerkiksi terassilauta oli heinäkuussa 2021. Maaliskuussa 2023 perusterassilaudan hinta on laskenut lähes koronaa edeltävälle tasolle”, Tyynismaa huomauttaa.
 

Lautojen alkuperä kiinnostaa asiakkaita aiempaa enemmän – siperianlehtikuusi poistunut valikoimista

Kotimaisuus on ollut jo pidempään iso myyntivaltti terassilaudoissa: suomalainen haluaa ostaa suomalaista puuta.

Materiaaleista kestopuu eli painekyllästetty mänty on ollut vuodesta toiseen myydyin terassimateriaali K-Raudoissa.

”Ennen sotaa toiseksi suosituin materiaali oli siperianlehtikuusi, joka on nyt poistettu K-Raudan valikoimista kokonaan. Sen tilalle on K-Rautoihin tullut myyntiin muun muassa suomalaista, männyn sydänpuusta tehtyä terassilautaa. Myös lämpökäsitelty mänty on tekemässä nousua, ja tietysti komposiittimateriaalit ovat suosittuja muun muassa helppohoitoisuutensa ansiosta”, Tyynismaa kertoo.

Puun alkuperä kiinnostaa asiakkaita paljon.

”Asiakkailta tulee jatkuvasti kyselyitä lautojen alkuperästä. Meillä K-Raudassa tilanne on tämän suhteen hyvä, sillä noin 95 prosenttia kaikesta myymästämme puutavarasta on kotimaista”, Tyynismaa kertoo.
 

Lisätietoja:

Keskon rakentamisen ja talotekniikan tavarakaupan rakennustarvikkeiden tuotelinjajohtaja Harri Karumo, puh. 040 763 8897, harri.karumo@kesko.fi

K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi  


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös