Kehityspäällikkö Hilla Karamäki sai K-ryhmän K Trainee -ohjelmasta ponnahduslaudan työhön, johon voi itse vaikuttaa

Hilla Karamäen uran punainen lanka on digitaalinen asiakaskokemus. K Traineenä uransa K:ssa aloittanut Hilla on saanut omalla aktiivisuudellaan ja työyhteisön tuella vastuullisia tehtäviä ja päässyt vaikuttamaan konkreettisesti siihen, miten ja millaista työtä K-ryhmässä tehdään.

Kehityspäällikkö Hilla Karamäki K-Plussan konseptitiimistä on työskennellyt K-ryhmässä viisi vuotta ja tietää, miten onnistunut asiakaskokemus syntyy. Siinä missä lähikaupan kauppias aiemmin tunsi asiakkaansa henkilökohtaisesti ja osasi suositella juuri heille kiinnostavia tuotteita, samantapaiseen tulokseen voidaan nyt yltää digitaalisin keinoin. Vanhan ajan hyvää asiakaskokemusta on mahdollista jäljitellä nykyteknologian keinoin ja vielä aiempaa suuremmassa mittakaavassa.

"Datalla ja asiakasymmärryksellä on valtava rooli hyvässä asiakaskokemuksessa. Uskon, että myös digitaalisin keinoin voi rakentaa suhteen, joka ilahduttaa asiakasta ja helpottaa hänen arkeaan", Karamäki sanoo.

Onnistunut asiakaskokemus edellyttää asiakkaan tarpeisiin ja arvoihin vastaamista: sitä, että asiakas saa haluamansa tuotteen sopivaan hintaan ja hänelle itselleen sopivalla tavalla, on se sitten lähikaupasta, noutopisteestä tai kotiin toimitettuna.

"Asiakkaat eivät välttämättä ole enää uskollisia yrityksille, mutta asiakkaat ovat uskollisia arvoilleen ja tarpeilleen. Asiakas valitsee palvelun, joka täyttää nuo kriteerit", Karamäki kertoo.

K-ryhmän asiakkaistaan keräämä data tarjoaa mahdollisuuden rakentaa asiakkaille kauppakokemusta ja siten vaikuttaa suomalaisten päivittäiseen kuluttamiseen ja arkeen. Karamäki on mukana päättämässä, millaisia palveluita Plussa-asiakkaille digitaalisesti tarjotaan.

"Datan avulla voi muun muassa tukea suomalaisten kulutuksen muuttumista vastuullisempaan suuntaan. K-ryhmä yksi maailman vastuullisimmista ruokakaupoista jo useana vuonna peräkkäin, ja tämä näkyy myös digitaalisissa palveluissa. Esimerkiksi K-ostosten kautta on mahdollista sparrata vastuullisuudesta kiinnostuneita ihmisiä tekemään vastuullisia kulutusvalintoja tai vaikka syömään enemmän kasviksia ja vähemmän sokeria."

Laajan ja laadukkaan datan tarjoamat mahdollisuudet tekevät Karamäen työstä sitouttavaa ja kiinnostavaa. Hän näkee myös, että datan hyödyntämisestä on K-ryhmässä opittu paljon lyhyessä ajassa. Esimerkkinä Karamäki mainitsee kauppiaille kehitetyt työkalut datan hyödyntämiseen valikoimanhallinnassa ja huollossa.

"Kaupat ovat ottaneet uusia työkaluja käyttöön huomattavan nopeasti. Se osoittaa käytännössä, että kerättävä data on osattu kääntää oivalluksiksi ja automatisoinniksi, jotka tukevat suoraan liiketoimintaa."

K Trainee -valmennusohjelman kautta moniin kiinnostaviin tehtäviin

Karamäki tuli K-ryhmään vuonna 2016 K Trainee -ohjelmasta, joka tuona vuonna keskittyi digikehityksen tehtäviin. Sitä ennen hän oli valmistunut Tampereen yliopiston kauppatieteellisestä tiedekunnasta pääaineenaan markkinointi. K-ryhmän K Trainee -valmennusohjelma on erittäin haluttu, sillä lähes vuosittain järjestettävään ohjelmaan on hakenut joka hakukerralla satoja ihmisiä ja noin 10 valitaan mukaan. Ohjelma on hyvä ponnahduslauta asiantuntijauralle valmistumisen jälkeen.

Karamäen K Trainee -vuosikerrasta kolme viidestä työskentelee yhä K-ryhmässä. Kaikki Karamäen kanssa yhtä aikaa ohjelmassa olleet ovat edenneet K-ryhmässä urallaan ja edenneet kiinnostaviin tehtäviin. Ohjelma antoi myös enemmän kuin eväitä työhön: Karamäki sai siitä monta ystävää.

"K Trainee -ohjelma oli huikea juttu ja todella hyvä kokemus. Kaikki oli organisoitu todella hyvin ja saimme myös mentorit johtotasolta. Opin ohjelman aikana laajasti K-ryhmästä, mutta ennen kaikkea sain paljon kannustusta. Erityisesti rohkaistiin kysymään, sanomaan oma mielipiteensä ja kyseenalaistamaankin asioita. Meidät tiputettiin eri tiimeihin näkemään ja kokeilemaan eri töitä. Se antoi hyvät eväät uralle."

Karamäki on työskennellyt K Trainee -ohjelman jälkeen verkkokauppaspesialistina ja designkehityspäällikkönä K-Raudan digi- ja verkkokauppatiimeissä sekä palvelumuotoilijana K:n sisäisessä konsulttiyksikössä, jossa vastasin ravintolatukku Kespron palvelumuotoiluhankkeista.

Hilla Karamäki on koko K-uransa ajan kertonut avoimesti esihenkilöilleen, millaisista tehtävistä ja teemoista hän on kiinnostunut. Se on jouduttanut etenemistä tehtävästä toiseen.

"Omat hyppyni roolista toiseen ovat aina alkaneet siitä, että minulle on vinkattu avointa paikkaa tai tarjottu uutta tehtävää. Näkisin, että nuo tilanteet ovat silti olleet hyvän verkostoitumisen ja vähän suun avaamisenkin seurauksia. Olen tuntenut ihmisiä eri puolilta Keskoa ja tehnyt heidän kanssaan töitäkin, joten he ovat tunteneet minun työnjälkeni, osaamiseni ja tahtoni kehittyä ja mennä uralla eteenpäin. Pohjatyö noille siirroille on siis tehty kauan ennen sitä, kun olen saanut uuden pestin. Ehkä minulla on ollut myös ajoituksellista tuuria matkassa."

Nykyisessä työssään kehityspäällikkönä K-Plussan konseptitiimissä Karamäki on työskennellyt vuoden ajan. Tyypillistä työpäivää hänellä ei tehtävässään ole, niin vaihtelevaista työ on. Välillä päivä kuluu itsenäisessä suunnittelutyössä, välillä asiakkaiden tai kauppojen kanssa suunnitelmia testatessa ja välillä palaveriputkessa. Iso osa työtä on yhteistyö eri sidosryhmien kanssa, koska K-Plussa-konsepti liittyy vähän kaikkeen. Karamäki tekee töitä eri toimintojen kanssa ja on paljon yhteydessä verkkokaupan, digipalveluiden kehityksen, markkinoinnin ja analytiikan tiimien kanssa.

Merkityksellisyys syntyy mahdollisuuksista

Karamäki kokee työnsä merkitykselliseksi, koska siinä voi loppujen lopuksi konkreettisesti vaikuttaa asioihin ja myös siihen, mitä oma työ sisältää. Hänen oman uransa punainen lanka on digitaalinen asiakaskokemus, johon hän haluaa olla vaikuttamassa jatkossakin. Myös vastuullisuuden edistäminen digipalvelujen parissa työskentelyn kautta tuo merkityksellisyyttä työhön.

K-ryhmä on erinomainen paikka asiakaskokemuksen ammattilaiselle, koska saatavilla on paljon laadukasta dataa ja työssä saa olla mukana valtavan suomalaisjoukon arjessa: päivittäisiä asiakaskohtaamisia kivijalassa ja verkossa on päivittäin 1,9 miljoonaa.

"Tuntuu merkitykselliseltä, että K-ryhmän palvelu helpottaa niin monien ihmisten arkea ja tekee siitä parempaa. On myös tärkeää, että K-ryhmässä on mahdollista vaikuttaa siihen, millaisia projekteja olen tekemässä, kunhan avaan suuni ja olen itse aktiivinen. Arvostan oman kehityssuunnan löytämiseen kannustavaa kulttuuria enemmän kuin sellaista, missä työntekijällä ei ole kaavamaisen roolin sisällä tilaa kehittää itseään motivoivia kykyjä."

Hilla Karamäki työskentelee juuri K-ryhmässä, koska se tarjoaa jatkuvasti mahdollisuuksia kehittyä, edetä uralla. Datan hyödyntäminen alkaa olla arkipäivää monelle, mutta Karamäen mukaan työsarkaa riittää vielä.

"Mietimme paljon, miten kehittää dataan pohjautuvia työkaluja ja palveluita, jotka auttavat asiakkaita, meitä itseämme, kauppiaita tai vaikka K-ryhmän partnereita tekemään arvokkaita oivalluksia myös tulevaisuudessa."

Haku K Trainee-ohjelmaan 2022 on käynnissä 13.2. asti.

 


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös