Pieni suuri teko: Kun rakennushankkeet jättivät vanhukset mottiin, K-kauppias järjesti kyytipalvelun

Kemissä on käynnissä isoja rakennushankkeita, joiden lieveilmiönä liikennejärjestelyt ja kulkuyhteydet ovat käyneet hankaliksi. Kun K-Market-kauppias Jaana Lehto kuuli iäkkäiden asiakkaidensa pidentyneistä kauppamatkoista, hän päätti pistää pystyyn ilmaisen kyytipalvelun.

– Idea kyytipalvelusta lähti kaupan kassalla asiakkaan aidosta tarpeesta, kauppias Jaana Lehto kertoo.

– Moni asiakas kertoi kokevansa tilanteen vaikeaksi. Kun sitten erään asiakkaamme kanssa tirautimme kyyneleetkin, päätin siltä seisomalta viedä hänet itse kotiin ja hakea seuraavalla kerralla kotoa kauppaan. Siitä se kuljetuspalvelu vähitellen lähti.

Lehto kertoo joidenkin iäkkäiden asiakkaidensa kauppamatkan pidentyneen muutamasta sadasta metristä jopa puoleentoista kilometriin. Syynä ovat tehdashankkeesta ja tietöistä johtuvat väliaikaiset muutokset Karihaaran alueen kulkuyhteyksissä. Lehto toimii K-Market Karihaaran lisäksi Kivikankaan ja Pörhölänkankaan K-Marketien kauppiaana Kemissä ja Keminmaalla.

– On ihanaa, että alue kehittyy. Rakennushankkeet ovat tulevaisuudessa todella tärkeitä koko alueelle, mutta juuri nyt niistä aiheutuu haasteita alueen ihmisille, joiden on vaikeaa löytää kaupalle ja muiden palveluiden pariin, Lehto sanoo.

 Katso video:

Karihaarassa asuva Seija Moilanen on yksi kyytipalvelun tyytyväisistä käyttäjistä. Moilasen kauppamatka on liikennejärjestelyn vuoksi lähes kaksinkertaistunut kilometristä kahteen.

– Tietyöt ovat tarpeellisia, mutta meille vanhemmille ja jalan kulkeville ihmisille niistä aiheutuu vaikeuksia. Olen itse jo sen ikäinen etten uskalla enää ajaa pyörällä ja vaikka kauppaan pääsisi, ostosten kantaminen kotiin näin pitkän matkan takaa alkaa olla vähän liikaa, Moilanen sanoo.

Kuultuaan palvelusta kaupan henkilökunnalta Moilanen päätti heti tarttua siihen. Hän kertoo olevansa erittäin tyytyväinen kyytipalveluun, jota hyödyntää kerran-pari viikossa. Samalla reissulla tulee usein käytyä apteekissa tai kampaamolla.

Kauppareissuissa ei ole kyse vain ostosten tekemisestä, vaan niillä on Moilaselle syvempikin merkitys.

– Jaana kyselee minulta kauppareissuilla jaksamisestani ja muita tällaisia inhimillisiä asioita. Se tuntuu hyvältä, koska harvoinhan nykyään ihmiset kyselevät toistensa vointia. Saa vanhanakin tuntea olevansa ihminen.

Moilanen lähettää kauppiaalle terveiset: – Kiitos hyvästä palvelusta, ja pysy, Jaana, aina omana itsenäsi!

Asiakastoiveesta noussut kyytipalvelu on neljässä kuukaudessa laajentunut, ja tällä hetkellä Jaana Lehto tekee kauppakuljetuksia noin kymmenelle asiakkaalleen viikossa.

– Kyytipalvelu on toivon mukaan hyväksi koko Karihaaran yhteisölle. Ruokakaupan lisäksi asiakkailla onkin mahdollisuus käydä samalla vaikkapa apteekissa ja parturissa.

Kauppias iloitsee alueen kehittymisestä. Tietöidenkin osalta parannusta tilanteeseen on tulossa jo aivan pian uuden alikulun muodossa.

– Palaute palvelusta on ollut ihanaa! Viime viikolla sain eräältä rouvalta itse leivottuja peruna- ja karjalanpiirakoita ja omatekoisen sinapin! Olen halunnut muistuttaa, että kun tiejärjestelyt on saatu kuntoon, me yrittäjät olemme edelleen täällä palvelemassa alueen asukkaita.

> Jaana Lehto on toiminut K-kauppiaana Kemissä ja Keminmaalla vuodesta 2017 lähtien. Hänen kauppojaan ovat K-Market Karihaara, K-Market Kivikangas ja K-Market Pörhölänkangas.

Teksti: Jaakko Mäntyranta
Kuvat: Vallilan Vaara


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös