K-Citymarket Vihti Nummelan kauppias keksi uudenlaisen keinon paikallisseurojen harrastajahankintaan

Kun Vihdin Nummelasta ei tahtonut löytyä paikkaa, jossa paikalliset urheiluseurat olisivat voineet tiedottaa toiminnastaan, K-Citymarket-kauppias Antti-Jussi Kivi päätti pistää pyörät pyörimään. Kauppaan asennetut digitaaliset seuranäytöt tavoittavat nyt tuhansia ihmisiä päivittäin ja kannustavat mukaan urheiluseurojen toimintaan.

– Seuroista oltiin minuun yhteydessä ja tiedusteltiin mahdollisuutta tuoda jonkinlainen taulu kaupan sisääntulon yhteyteen. Ilmoitustaulutyyppisen ratkaisun sijaan olin heti sitä mieltä, että tähän pitäisi löytää moderni, tyylikäs ja helppohoitoinen ratkaisu, Antti-Jussi Kivi kertoo.

Ratkaisuksi valikoitui neljä diginäyttöä, jotka sijoitettiin K-Citymarketiin näkyville paikoille. Kauppias on järjestänyt vuosittain hyväntekeväisyys-golf-tapahtumia, joissa on kerätty rahaa paikallisten nuorten hyväksi, ja myös seuratauluhankkeen kulut katettiin näiden tapahtumien tuotoilla.

– Kävelin kauppaa ympäri ja muistin Keskon vanhan tutkimuksen siitä, miten asiakkaat kaupassa kiinnittävät huomiota eri asioihin. Kun ärsykkeitä on paljon, havainnointikyky heikkenee, joten yritimme löytää näytöille paikat pitkien käytävien päädyistä. Yksi näytöistä sijoitettiin myös kahvioon, jossa meillä käy normaalioloissa 300 asiakasta päivittäin, Kivi kertoo.

Seurataulujen sisältöön kauppias ei puutu, vaan puuhamiehenä toimii paikallisen salibandyseura Vihdin Salisusien Timo Annala. Tällä hetkellä tauluissa pyöritetään muun muassa seurojen yhteystietoja sekä ohjeita seuratoimintaan mukaan pääsemiseksi.

– Kunhan korona-aika helpottaa, tarkoitus on tuoda tauluihin tietoa pelitapahtumista ja leireistä. Aitiopaikalla olevat taulut ovat meille seuroille hieno kanava tuoda omaa toimintaamme esille. Katseet on suunnattu jo koronan jälkeiseen aikaan, Annala sanoo.

Kauppias Kivelle seuratauluhankkeessa keskeistä on ollut edistää lasten ja nuorten liikkumista ja kannustaa nuoria tutustumaan uusiin urheilulajeihin.

– Siinä vaiheessa voin taputtaa itseäni selkään, kun joku vanhempi tulee kertomaan seurataulujen auttaneen hänen lastaan löytämään uuden harrastuksen. Seurat tavoittavat taulujen kautta uusia harrastajia, mutta toivottavasti myös katsojia ja vapaaehtoisia. Näkisin, että esimerkiksi monella ikäihmisellä voisi olla annettavaa nuorten harrastamiseen vaikkapa järjestysmiehen tai toimitsijan ominaisuudessa, kauppias pohtii.

Paikallisessa sponsorointiyhteistyössä Kivi on pyrkinyt aina vastavuoroisuuteen. Kuvaava tapaus sattui kauppiasuran varhaisemmassa vaiheessa, kun seiskaluokkalaiset pojat tulivat pyytämään kauppiaalta myytävää koulun discoon.

– Sanoin, että voitte tulla kauppaan töihin ja ansaita myytävät itse. Lopulta innokkaita työntekijöitä olisi ollut niin paljon, etten voinut ottaa kaikkia. Talkootöihin pääseminen oli nuorille lopulta tärkeämpää kuin palkkio.

Kesällä 2019 Vihtiin kauppiaaksi tullut Kivi iloitsee siitä yhteishengestä, jolla paikalliset seurat lähtivät seuratauluhankkeeseen mukaan.

– Kun pyysin seurojen edustajat koolle hankkeen tiimoilta, yhteistyö seurojen välillä lähti hyvin liikkeelle ja oli hienoa huomata, ettei kissanhännänvetoa esiintynyt. Paikallinen yhteistyö on tärkeää, ja itsekin kauppiaana pyrin käyttämään mahdollisimman paljon paikallisia palveluita ja tukemaan alueen muita yrittäjiä.

Seurataulujen avulla alueen suurin kauppa pystyy tarjoamaan tasapuolista näkyvyyttä kaikille seuroille.

– Pidän tätä seuratauluhanketta hyvänä keinona ohjata apua ja tukea oikeasti sinne, missä sitä kipeimmin tarvitaan. Olemme alueen suurin kauppa ja haluamme kantaa siitä kumpuavan vastuumme, Kivi sanoo.

> Antti-Jussi Kivi on toiminut K-Citymarket Vihti Nummelan kauppiaana kesäkuusta 2019. Vuonna 2013 kauppiasuransa aloittaneen Kiven aikaisempia kauppapaikkoja ovat olleet K-Supermarket Jukola ja K-Citymarket Hämeensaari Hämeenlinnassa sekä K-Supermarket Hattula Parolassa.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös