Tässä on Suomen historian kaikkien aikojen niksi: "Rasvatahrat veks" – K-ryhmän niksivideot keräsivät miljoonayleisön, 10 000 euron pääpalkinto Klaukkalaan

Suomalaiset ovat valinneet historian kaikkien aikojen niksiksi klaukkalalaisen Sanna Salmen niksin "Rasvatahrat veks". Voitto ratkesi yleisöäänestyksessä selvällä erolla seuraaviksi suosituimpiin nikseihin. Suomi on ollut helmikuusta lähtien niksien pauloissa, ja K-ryhmän julkaisemat niksivideot ovat tavoittaneet valtavan joukon suomalaisia.

K-ryhmä etsi Suomen kaikkien aikojen niksien niksiä osana K-ryhmän yhteistä Suomi 100 -hanketta. Kaikkien niksien äidiksi valittu klaukkalalaisen Sanna Salmen niksi tarjoaa kätevän ratkaisun rasvatahrojen poistamiseksi vaatteista astianpesuaineen ja leivinjauheen avulla.

 > Katso Sannan niksi täältä: https://www.pirkka.fi/niksienmaa/niksi/rasvatahrat-veks

"Sain niksin naapurin mummolta vuosia sitten harmiteltuani hänelle paidassani ollutta rasvatahraa. Mummosta sitten aika jätti, ja pitkäaikaisena niksien ystävänä päätin jättää niksin Pirkka-lehteen. Kisan aikana moni on sanonut, että olisi kaivannut tätä niksiä ennenkin, ja mieheni työkaverit ovat kuulemma hyvässä hengessä kommentoineet hänen aina-niin-puhtaita vaatteitaan", Klaukkalassa asuva Sanna Salmi naurahtaa.

"Kun lähdin kisaan, tavoitteena oli tietysti voitto, ja voittoa ehti salaa vähän toivoakin. Teimme paljon töitä voiton eteen ja rummutimme niksiä tutuille ja ystäville. Suuri kiitos kuuluu paitsi innoittajana toimineelle tyttärelleni Ellalle, myös kaikille tutuille ja tuntemattomille äänestäjilleni. Seuraavaksi aion tarjota ystävilleni jo aiemmin lupaamani voittokahvit", Sanna valottaa tulevien päivien suunnitelmiaan.

Voittokahvien tarjoamisessa auttaa 10 000 euron K-lahjakortti, jolla kaikkien aikojen niksauttaja Sanna palkitaan.

Kaksi miljoonaa suomalaista niksien pauloissa

Suomalaiset ovat ehdottaneet Pirkka-lehden Niksi-Pirkka-palstalle vuodesta 1974 lähtien 100 000 niksiä, joten niksien niksiä ei valittu aivan vähäpätöisestä joukosta. Käytännönläheisen ja jokapäiväistä arkea helpottavan niksin valinta voittajaksi kertoo paluusta perusasioiden äärelle – joskin sukkahousuniksien valtakausi näyttää nyt päättyneen.

"Halusimme nostaa 100-vuotiaan Suomen kunniaksi valokeilaan suomalaisten käytännönläheisen ongelmanratkaisukyvyn ja halun jakaa hyvää. Mukana finaalivaiheessa oli kirjava joukko erilaisia niksejä. Sannan niksin valinta Suomen historian kaikkien aikojen niksiksi kertoo kuitenkin paluusta arkisten perusasioiden äärelle – siihen Niksi-Pirkan ytimeen, joka on vuosikymmenten aikana tullut suomalaisille tutuksi ja rakkaaksi", sanoo K-ryhmän johtaja Lauri Peltola.

Niksit ovat palanneet tänä vuonna rytinällä puheenaiheeksi turuilla, toreilla ja kahvipöydissä, ja K-ryhmän julkaisemat niksivideot ovat keränneet valtavan määrän katselukertoja. Mikä nikseissä sitten kiehtoo vuodesta toiseen?

"Osa nikseistähän on aivan hassunhauskoja ja ne saavat hymyn huulille. Minun niksini lailla moni niksi kuitenkin tuo arkeen paitsi iloa, myös aitoa helpotusta. Käytän itse aina omaa niksiäni rasvatahroihin ja voin vakuuttaa, että se todellakin toimii", Sanna Salmi sanoo.

Kilpailun kuluessa K-ryhmä kuvasi ja julkaisi 100 niksivideota lahjana 100-vuotiaalle Suomelle. Yleisö ja raati valitsivat finaaliin Suomen kymmenen kekseliäintä niksiä, joiden joukosta klaukkalalaisen Sannan niksi vei voiton selvällä erolla.

Yhteensä ääniä annettiin kilpailun kuluessa reilusti yli 20 000. Toiseksi äänestettiin oululaisen Heikin niksi "Rätittä siivoaminen" ja kolmanneksi myös oululaisen Essin niksi "Banaanilaatikkosänky". Mukana finaalivaiheessa oli edustusta myös Joensuusta, Jyväskylästä, Karjaalta, Lahdesta, Mustiosta ja Seinäjoelta.

 > Kaikki 100 niksivideota ovat nähtävissä osoitteessa Niksienmaa.fi ja kisatunnelmiin voi palata myös Niksi-Pirkan Facebook-sivuilla Facebook.com/NiksiPirkka.
> Sannan kaikkien aikojen niksi YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=WhR4rbHjlME

Tuhansien niksien maa keräsi miljoonayleisön:

  • Niksivideoilla tavoitettiin kampanjan aikana Facebookissa lähes 2 miljoonaa ihmistä.
  • Kilpailun kuluessa annettiin ääniä reilusti yli 20 000.
  • K-ryhmän oranssi niksibussi vieraili kevään ja kesän aikana yli 80 K-Raudan ja K-Citymarketin edustalla sekä festareilla ja muissa tapahtumissa. Niksibussille kertyi kilometrejä 7300.
  • Niksibussissa niksologiaan ja niksien historiaan kävi tutustumassa 11 000 suomalaista.
Takaisin ylös