Ostovoiman lasku supisti edelleen Keskon myyntiä kotimaassa, ulkomailla rauta- ja erikoiskauppa kasvatti myyntiään

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 12.06.2015 KLO 09.00 1(2)

Kesko-konsernin myynti oli toukokuussa 2015 yhteensä 742,6 milj. euroa. Myynti vertailukelpoisesti ilman Anttilaa laski paikallisissa valuutoissa 2,9 %. Myyntipäiviä oli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna.

"Vaikka kuluttajien ostovoima näyttäisi edelleen supistuvan kotimaassa, Kesko on pärjännyt erityisesti ruoan äärimmäisen kovassa hintakisassa erinomaisesti ja jopa kasvattanut viime aikoina markkinaosuuttaan ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2012", Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

"Olemme erittäin tyytyväisiä sekä päivittäistavarakaupan että rauta- ja sisustuskaupan markkinaosuuksien viime aikaiseen kehitykseen. Olemme selkeästi uuden strategiamme osalta oikealla tiellä."

Keskon päivittäistavarakaupan myynti oli toukokuussa 378,2 milj. euroa ja se laski 3,9 % edellisestä vuodesta. Toimituspäiviä oli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Rauta- ja erikoiskaupan myynti oli toukokuussa 270,2 milj. euroa ja vertailukelpoinen myynti paikallisissa valuutoissa ilman Anttilaa laski 1,0 %. Suomessa vertailukelpoinen myynti laski 4,5 %. Ulkomailla vertailukelpoinen myynti kasvoi paikallisissa valuutoissa 2,4 %.
Auto- ja konekaupan myynti oli toukokuussa 92,4 milj. euroa ja se laski 7,3 %. VV-Auton myynti oli toukokuussa 63,5 milj. euroa ja se laski 10,4 %. Konekeskon myynti toukokuussa oli 28,9 milj. euroa ja se laski edellisestä vuodesta 0,2 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa toukokuussa 2015:

Toukokuu 2015 Muutos, %
  Milj. e Muutos, % paikallisissa valuutoissa ilman Anttilaa
Päivittäistavarakauppa yhteensä 378,2 -3,9 -3,3
Rauta- ja erikoiskauppa Suomi 133,6 -18,3 -4,5
Rauta- ja erikoiskauppa muut maat 136,5 -4,2 +2,4
Rauta- ja erikoiskauppa yhteensä 270,2 -11,8 -1,0
Auto- ja konekauppa yhteensä 92,4 -7,3 -7,3
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit 1,8
Kaikki yhteensä 742,6 -6,8 -2,9

Suomi yhteensä 588,6 -7,4 -4,3
Muut maat yhteensä 154,0 -4,7 +2,6
Kaikki yhteensä 742,6 -6,8 -2,9

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-toukokuussa 2015:

1.1. - 31.5.2015 Muutos, %
  Milj. e Muutos, % paikallisissa valuutoissa ilman Anttilaa
Päivittäistavarakauppa yhteensä 1 884,5 -1,9 -1,2
Rauta- ja erikoiskauppa Suomi 725,3 -10,7 -2,9
Rauta- ja erikoiskauppa muut maat 555,8 -3,5 +4,8
Rauta- ja erikoiskauppa yhteensä 1 281,1 -7,7 0,6
Auto- ja konekauppa yhteensä 454,0 -4,8 -4,8
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -0,5
Kaikki yhteensä 3 619,1 -4,2 -1,0

Suomi yhteensä 2 986,7 -4,1 -2,3
Muut maat yhteensä 632,4 -4,6 +4,7
Kaikki yhteensä 3 619,1 -4,2 -1,0

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen.

Toukokuussa 2015 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 19 eli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-toukokuussa myyntipäiviä on ollut yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna.Vähittäismyyntipäiviä oli toukokuussa 27 eli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-toukokuussa vähittäismyyntipäiviä on ollut yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

Merja Haverinen