Kesko, Keskon Eläkekassa ja Ilmarinen perustivat yhteisyrityksen

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 01.07.2010 KLO 13.45 1(1)

Kesko Oyj, Keskon Eläkekassa ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ovat perustaneet yhteisyrityksen Kruunuvuoren Satama Oy:n. Yhtiön toiminnan pääasiallinen tarkoitus on omistaa, hallinnoida ja kehittää sille hankittavia Kesko-konsernin käytössä olevia vähittäiskauppakiinteistöjä ja muuta omaisuutta.

Tänään solmitun osakassopimuksen mukaisesti Kruunuvuoren Satama Oy hankkii Keskolta kahdeksan ja Keskon Eläkekassalta seitsemän Kesko-konsernin käytössä olevaa vähittäiskauppakiinteistöä. Hankittavien kohteiden velaton kauppahinta on 180 miljoonaa euroa. Kesko-konsernin yhtiöt vuokraavat yhtiölle myytävät vähittäiskauppakiinteistöt takaisin käyttöönsä pitkäaikaisilla 15 vuoden vuokrasopimuksilla jatko-optioin.

Kesko Oyj tekee yhteisyritykseen noin 33 miljoonan euron oman pääoman ehtoisen investoinnin.

Kesko Oyj:n omistus- ja ääniosuus Kruunuvuoren Satama Oy:ssa on 49 %, Ilmarisen 33 % ja Keskon Eläkekassan 18 %. Yhtiö sisällytetään Kesko-konsernin taloudelliseen raportointiin osakkuusyrityksenä 1.7.2010 lukien.

Aikeesta perustaa yhteisyritys on kerrottu pörssitiedotteessa 30.12.2009.

Talous- ja rahoitusjohtaja Arja Talma, Kesko Oyj, puh. 01053 22113
Henkilöstöjohtaja Riitta Laitasalo, Kesko Oyj, puh. 01053 22060.

Kesko Oyj

Paavo Moilanen