Marketeista muodin ykköstapahtumaan: Ervin Latimerin K-Citymarket-yhteistyömallisto Fashion in Helsinki -näytökseen

Marketmuoti vahvistaa paikkaansa perinteisen muodin rinnalla, kun suomalainen huippusuunnittelija Ervin Latimer esittelee K-Citymarketille suunnittelemansa malliston Fashion in Helsinki -tapahtuman muotinäytöksessä. K-ryhmän teettämän kyselyn* mukaan suomalaiset eivät miellä vaatteita design-tuotteiksi samassa mittakaavassa kuin muita kodin käyttötavaroita. Uusi sukupolvi voi kuitenkin muuttaa tilannetta, sillä nuorten parissa myös design-vaatteet nähdään muita ikäryhmiä enemmän design-tuotteina.

Helsingin kaupunginteatterissa 25. toukokuuta järjestettävä muotialan Fashion in Helsinki -näytös kokoaa yhteen suomalaisen muodin nousevia tähtiä. Yksi näytöksen tähdistä on kansainvälistäkin nostetta saanut Ervin Latimer, joka toteuttaa osuutensa näytöksestä K-Citymarketeissa myytävällä FREEDOM-mallistollaan.

”Suomessa usein ajatellaan, että on niin sanottua tavallista muotia ja sitten huippumuotia tai muotitaidetta ja nämä maailmat eivät koskaan kohtaa. FREEDOM-mallisto on hieno argumentti siitä, miten design ja nuoret taiteilijat ansaitsevat paikkansa meidän kaikkien elämässä, myös marketien valikoimassa. FREEDOM kuuluu sekä marketiin että catwalkille ja on ilo esitellä koko mallisto Fashion in Helsingissä”, Ervin Latimer kuvailee.

Huhtikuussa kauppoihin saapunut FREEDOM by Ervin Latimer -mallisto on uudistanut osaltaan marketmuodin kenttää.

”FREEDOM by Ervin Latimer on huippumuotia hypermarketista. Olemme erittäin iloisia, että marketmuotimallisto on samalla viivalla muun muodin kanssa: tämän todistaa sen huikea näkyvyys tulevassa Fashion in Helsingin näytöksessä”, Keskon päivittäistavarakaupan käyttötavarakaupasta vastaava johtaja Hannele Åberg sanoo.

Kuluttajakysely: Suomalaiset eivät miellä vaatteita design-tuotteiksi

K-ryhmän maaliskuussa toteuttaman Marketmuoti 2023 -tutkimuksen mukaan naisista yksi kolmesta ja miehistä yksi viidestä ostaa designhuonekaluja tai -astioita. Innokkaimpia designia ostamaan ovat tutkimuksen mukaan 30–44-vuotiaat. Heistä 31 prosenttia ostaa designhuonekaluja tai -astioita ainakin joskus. Vähiten designia ostavat alle 30-vuotiaat, mutta heistäkin näitä ostoksia tekee 25 prosenttia.

”Suomalaiset ovat design-kansaa suuremmalla todennäköisyydellä kuin itse näin ajattelevat. Useassa kodissa on design-huonekaluja tai -astioita ja lukuisissa julkisissa tiloissa istutaan klassikon asemaan nousseilla penkeillä tai tuoleilla. K-Citymarketit ovat luontevia designin ostopaikkoja, mitä astioihin tulee, mutta vaatteissa olemme vielä takamatkalla. Haluamme tuoda designia kaikkien suomalaisten saataville ja siksi tuomme kauppoihin FREEDOMin kaltaisia mallistoja. Uusin esimerkki on jyväskyläläinen Melli EcoDesign, jonka tuotteita on ollut saatavilla kaupoistamme toukokuun alusta”, Åberg kertoo.

Kyselytutkimuksen perusteella on vielä matkaa siihen, että suomalaiset näkevät myös vaatteet design-tuotteina. Marketmuoti 2023 -tutkimuksessa vain 34 prosenttia suomalaisista kertoo mieltävänsä design-vaatteen design-tuotteeksi. Tutkimuksen mukaan eniten näin tekevät naiset (41 %) ja alle 30-vuotiaat (41 %). Tutkimuksen mukaan designia – niin vaatteita kuin käyttötavaraakin – ostaessaan suomalaiset kiinnittävät eniten huomiota tuotteen kierrätettävyyteen, materiaaliin ja edulliseen hintaan.

”Nuoret arvostavat suunnittelijoita ja heidän työtään uudella tavalla myös vaatteissa. Vaikka vaatteiden tuunaaminen ja myös itse tekeminen ovat nousussa, ovat vaatteiden suunnittelijat tai brändit tärkeitä alle 30-vuotiaille. Tutkimuksemme mukaan vaatteiden mieltäminen designiksi laskee ikäryhmittäin, mutta käyrä kääntyy nousuun jälleen yli 60-vuotiailla, joista 32 prosenttia mieltää vaatteen designiksi”, Åberg sanoo.

Lisätietoja Fashion in Helsinki -tapahtumasta:  www.fashioninhelsinki.com

Otteita Marketmuoti 2023 -tutkimuksesta:

Ostatko design-tuotteita ostaessasi huonekaluja tai astioita?

Kaikki vastaajat (n=1036): 27 %
Naiset (n=475): 34 %
Miehet (n=561): 21 %
Alle 30-vuotiaat (n=156): 25 %
30-44-vuotiaat (n=202): 31 %
45-59-vuotiaat (n=263): 28 %
60-vuotiaat tai vanhemmat (n=415): 26 %

Miellätkö design-vaatteen samalla tavalla design-tuotteeksi kuin jonkin muun käyttötavaran, kuten huonekalun tai astian?

Kaikki vastaajat (n=1036): 34 %
Naiset (n=475): 41 %
Miehet (n=561): 28 %
Alle 30-vuotiaat (n=156): 41 %
30-44-vuotiaat (n=202): 38 %
45-59-vuotiaat (n=263): 27 %
60-vuotiaat tai vanhemmat (n=415): 32 %

Entä mihin kiinnität huomiota, kun ostat brändi- tai designer-tuotteita muissa tuoteryhmissä kuin vaatteissa? Valitse enintään viisi (5) tärkeintä. (N=1036)

Kestävyys: 42 %
Materiaali: 36 %
Edullinen hinta: 32 %
Monikäyttöisyys: 24 %
Tuotteen helppohoitoisuus: 17 %
Vastuullinen tuotanto: 13 %
Tuotteen alkuperä: 12 %
Kotimaassa tai Euroopassa valmistettu tuote: 12 %
Tuotteen brändi: 12 %
Tuotteen yksilöllisyys: 10 %
Kotimaassa suunniteltu tuote: 7 %
Kierrätettävyys: 5 %
Eksklusiivisuus: samaa tuotetta ei ole muilla: 4 %
Tuotteen suunnittelija: 3 %
Tuotteen muokattavuus ja tuunattavuus: DIY on minulle tärkeää: 1 %
En osaa sanoa: 22 %

*K-ryhmä teetti Marketmuoti 2023 -tutkimuksen maaliskuussa 2023. Tutkimuksen toteutti Kantar Finland Oy. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1036 15–79-vuotiasta. Aineisto painotettiin vastaamaan kohderyhmän ikä- ja aluejakaumaa. Otos on painotettu 15–79-vuotiasta väestöä edustavaksi.