”Aurinkopaneelit sopivat parhaiten lämpimään ilmastoon” – Suomen suurin aurinkopaneelien maahantuoja Onninen kumoaa 5 yleistä harhaluuloa aurinkovoimasta

ONNINEN LEHDISTÖTIEDOTE 23.5.2023 KLO 9.15 Moni suomalainen kotitalous ja yritys harkitsee tänäkin kesänä aurinkopaneeleiden asentamista - ja monella on edelleen myös virheellisiä uskomuksia aurinkosähköön liittyen.

Suomen suurimman teknisen tukkukaupan Onnisen uusiutuvan energian tuotteiden hankinnasta ja liiketoiminnasta vastaava johtaja Arto Koivisto listasi ja perkasi yleisimmät aurinkovoimaan liittyvät myytit.

Myytti 1: Suomen ilmasto ei sovi aurinkosähkön tuotantoon

Aurinkopaneelien kennot kaipaavat valoa - mutta eivät lämpöä. Paneelit toimivat itse asiassa selvästi paremmin kylmässä kuin lämpimässä.

Suomessa saadaan aurinkopaneeleista jo keväällä hyvinkin isoja tehoja irti, vaikka valoisina kesävuorokausina ne tuottavatkin enemmän energiaa. Eteläisimmässä Suomessa aurinko säteilee vuoden aikana lähes yhtä paljon kuin Pohjois-Saksassa.

Myytti 2: Kannattaa odottaa, että markkinoille tulee parempia aurinkopaneeleit

Nykyiset aurinkosähköjärjestelmät ovat jo erittäin kustannustehokkaita. Kuten elektroniikan kohdalla aina, järjestelmien hinnat toki laskevat edelleen ja tehot nousevat, joten hyötysuhde kasvaa. Toisaalta: mitä nopeammin aurinkosähköjärjestelmään investoi, sitä nopeammin se alkaa tuottaa.

Myytti 3: Suomi on aurinkosähkön kehitysmaa

Suomalaiset ovat olleet vahvasti mukana kehittämässä sähköverkosta irrallaan olevia, ns. off-grid-aurinkosähköjärjestelmiä, joissa aurinkopaneelien tuottama energia ladataan akkuihin. Taustalla on vahva kesämökkikulttuurimme: meillä on paljon loma-asuntoja, joita ei ole kytketty sähköverkkoon. Verkkoon kytkettyjen järjestelmien suosio on alkanut kasvaa vasta myöhemmin.

Myytti 4: Aurinkosähköjärjestelmä on kallis investointi

Mitä kalliimmaksi sähkö, sähkönsiirtohinnat sekä energian verotus nousevat, sitä suuremmaksi kasvaa omavaraisen sähköntuotannon tuottama säästö. Oikein mitoitettu aurinkosähköjärjestelmä tuo kuluttajalle energiansäästöä 10–20 prosenttia vuodessa. Aurinkosähköjärjestelmä maksaa yleensä itsensä takaisin noin kymmenessä vuodessa. Jos aurinkopaneelit tuottavat sähköä yli oman kulutuksen, ylijäämäsähkö myydään verkkoon omalle sähköyhtiölle. Ylituotannosta saa korvauksen, joka on sidottu sähkön pörssihintaan.

Myytti 5: Aurinkopaneelien asennus on hankalaa ja vie kauan aikaa

Aurinkopaneelit ovat kevyitä ja nopeita asentaa: itse asennustyö sujuu esimerkiksi mökeissä ja omakotitaloissa jopa yhdessä päivässä. Vaatimuksena kuitenkin on, että asennuksen tekee sähköurakoitsija, jolla on sähköasennusoikeudet. Sähköurakoitsija myös tekee myös paneeleista ilmoituksen verkkoyhtiölle.

Esimerkiksi monet K-Raudat ja Elfin-ketjun jäsenyritykset tarjoavat sekä aurinkosähköjärjestelmiä että niiden asennustyötä.

K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi

Onninen tarjoaa kattavan valikoiman tuotteita ja palvelukokonaisuuksia urakoitsijoille, teollisuudelle, infra-alan toimijoille ja jälleenmyyntiasiakkaille. Olemme vahva kumppani yritysasiakkaille ja tavarantoimittajille koko maan kattavan myyntiverkoston, tehokkaan logistiikan ja monikanavaisen asiakaskokemuksen kautta. Olemme toimineet alalla vuodesta 1913. Työllistämme Suomessa noin 1 400 henkilöä ja toimipaikkaverkostomme käsittää 55 Onninen Express -myymälää.

Onninen ja K-Rauta ovat osa K-ryhmän kansainvälistä rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialaa. Rakentamisen ja talotekniikan kauppa toimii seitsemässä maassa ja se työllistää yhdessä K-kauppiaiden kanssa kansainvälisesti noin 10 000 alan ammattilaista. Toimialan liikevaihto oli 4 805 miljoonaa euroa vuonna 2022.

www.onninen.fi
www.kesko.fi