Kaikkiin Tampereen K-Citymarketeihin innovatiiviset energiajärjestelmät – hukkalämmön kierrättäminen lähes puolittaa kaukolämmön tarpeen

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 5.8.2022 KLO 9.00 Kaikkiin Tampereen kolmeen K-Citymarketiin asennetaan uudistusten yhteydessä uudet kylmäjärjestelmät, hukkaenergiaa kierrättävä lämmönkierrätysjärjestelmä ja uudet, energiatehokkaat valaistusratkaisut. Ensimmäisenä uudistetussa K-Citymarket Turtolassa hiilidioksidipäästöjen arvioidaan pienenevän noin 140 tonnia vuodessa, mikä vastaa yli 1,2 miljoonan ajokilometrin päästöjä.

Osana Hiilineutraali K 2025 -tavoitettaan K-ryhmä etsii koko ajan uusia keinoja parantaakseen noin 1 800 kauppansa energiatehokkuutta. Energiansäästötoimia on tehty K-ryhmässä systemaattisesti jo vuosikymmeniä, ja tällä hetkellä energiatehokkuuden parantaminen on erityisen ajankohtaista.

”Ruokakaupat kuluttavat paljon energiaa tuotteiden kylmäketjusta huolehtimiseen. Keskeisiä keinoja energiatehokkuuden parantamisessa ovat kylmälaitteiden ja valaistuksen uudistaminen sekä uudet innovaatiot, kuten hukkaenergiaa kierrättävä lämmönkierrätysjärjestelmä ja analytiikkapalveluiden käyttö kaupan energiankulutuksen analysoinnissa”, sanoo talotekniikkapäällikkö Antti Kokkonen K-ryhmästä.

K-ryhmän lämmönkierrätysjärjestelmä hyödyntää energianlähteenään tehokkaasti kaikkea kiinteistön hukkalämpöä, kuten kylmäjärjestelmän lauhdelämpöä ja poistoilman lämpöä, ja tuottaa energiaa kiinteistön kaikkiin lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmiin.

K-kauppojen lämmönkierrätysjärjestelmä on saanut Motivan Vuoden Energianerokas 2019 -tunnustuksen ja se on palkittu kansainvälisessä lämpöpumppualan Heat Pump City of the Year -kilpailussa vuonna 2020.

K-Citymarket Turtolassa käytössä uusimmat energiaratkaisut

Kesällä uudistettu K-Citymarket Turtola Tampereella on esimerkki kaupasta, jossa on käytössä K-ryhmän kaikki uusimmat energiatehokkuuskeinot.

”Kylmäjärjestelmän uudistaminen luonnollista hiilidioksidikylmäainetta käyttäväksi energiatehokkaaksi järjestelmäksi on ympäristötekona merkittävä. Muiden toimenpiteiden lisäksi kaupan rakennusautomaatiojärjestelmä kytketään analytiikkapalveluun, joka viimeistelee ja varmistaa järjestelmien energiatehokkaan käytön”, kertoo Kokkonen.

Kylmälaitteiden hukkalämmön kierrättäminen alentaa K-Citymarketin kaukolämmön vuosikulutusta arviolta noin 40 %.

”On hienoa, että saimme uudistuksen yhteydessä nykyaikaiset, ympäristöystävälliset kylmälaitteet ja energiaa säästävän led-valaistuksen. Haluamme toimia itse vastuullisesti ja tehdä vastuullisista valinnoista helppoja asiakkaillemme. Meillä on voinut esimerkiksi jo pitkään kierrättää muovi- ja pahvipakkaukset ja nyt sähköautoilun yleistyessä ladata autoaan kauppakäynnin aikana”, K-Citymarket Turtolan kauppias Marko Vainikainen kertoo.

Myös K-Citymarket Lielahdessa ja K-Citymarket Linnainmaassa suunnitellaan kaupan tulevan uudistuksen yhteyteen vastaavaa energiaremonttia, jolloin kauppoihin asennetaan uudet energiatehokkaat led-valaisimet, kaupan kylmäjärjestelmät sekä lämmönkierrätysjärjestelmä. K-Citymarket Linnainmaan katolla olevat yli 2 000 aurinkopaneelia tuottavat myös energiaa kaupan tarpeisiin.

Kaikissa Tampereen K-Citymarketeissa käytettävä sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla – ensi vuodesta alkaen yhä suuremmassa määrin kotimaisella tuulivoimalla.

Asiakkailla on mahdollisuus ladata sähköautoaan kaikkien Tampereen K-Citymarketien yhteydessä olevalla K-Lataus-asemalla. Kaikki K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on uusiutuvaa energiaa ja kotimaisella tuulivoimalla tuotettua.

Kohti hiilineutraalia K-ryhmää

K-ryhmän tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2025 ja saada oman toiminnan päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä.

Keskeisiä keinoja päästövähennystavoitteisiin pääsemiseksi ovat 100 % uusiutuvan energian käyttö, energiatehokkuuden parantaminen ja biopolttoaineisiin siirtyminen kotimaan kuljetuksissa.

Talotekniikkapäällikkö Antti Kokkonen, Kesko, puh. +358 1053 22047, antti.kokkonen@kesko.fi
Kauppias Marko Vainikainen, K-Citymarket Turtola, puh. +358 20 740 5100, marko.vainikainen@citymarket.fi
K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti on yli 15 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 45 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on yli 11 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 17 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä.  www.kesko.fi