Pirkka Parhaat -sarjaan Suomessa kasvatettu Benella-kirjolohi

Pirkka Parhaat -sarjan syksyn uutuus on ympäristölle ja ihmiselle hyvää tekevä Benella-kirjolohi. Benella-kirjolohi on erityisen hyvä rasvahappojen ja D-vitamiinin lähde. Se on Suomessa kasvatettu tuore kala, joka on ruokittu kestävästi valmistetulla rehulla.

K-ruokakauppojen myyntitietojen mukaan suomalaiset syövät kalaa noin kerran viikossa. Lohta myydään noin 60 prosenttia kaikesta K-ruokakauppojen tuoreen kalan myynnistä. Kalan kulutus kasvaa tasaisesti ja asiakkaat haluavat lisätä erityisesti helppokäyttöisten kalavaihtoehtojen käyttöä. Myös kulutusvalintoihin halutaan kiinnittää huomiota. Lohesta suurin osa tulee edelleen ulkomailta.

”Suomalainen kestävästi kasvatettu kirjolohi, joka on WWF:n Suomen kalaoppaan vihreällä listalla, on tervetullut vaihtoehto kalahyllylle,” kertoo kalan valikoimapäällikkö Nikke Haanperä.

Benella-kirjolohi pienentää Itämeren ympäristökuormaa
Suomalainen Pirkka Parhaat Benella-kirjolohi on laatua ja vastuullisuutta arvostavien kalan ystävien valinta.

Benella-kirjolohi on erityisen hyvä rasvahappojen ja D-vitamiinin lähde. Benella-kirjolohet ruokitaan kotimaisella Baltic Blend -rehulla, joka varmistaa, että kalojen EPA- JA DHA-rasvahapot ovat oikealla tasolla.

Benella-kirjolohta kasvatetaan sekä sisämaassa että rannikolla. Kalat ruokitaan kestävästi valmistetulla rehulla, joka on Raisioaquan innovaatio. Baltic Blend -rehun raaka-aineena käytetään Itämerestä pyydettyä silakkaa ja kilohailia, joiden kannat ovat kestävät. Ravinteita kierrättämällä vesistöjen fosforikuormitus pienenee ja Itämeren tila paranee Benella-kala kerrallaan. Lisäksi Benella-kirjolohen rehuissa kalaöljy on korvattu isoksi osaksi rypsiöljyllä. Näinkin säästetään valtamerien hupenevia kalavaroja.

Ensimmäisenä kaikkien suomalaisten saataville
”Pirkka Parhaat tuo tämän ainutlaatuisen kalan ensimmäisenä kaikkien suomalaisten saataville. Vastaavanlaista tuotetta ei ole ollut aiemmin valtakunnallisesti myynnissä”, kertoo Haanperä.

Pirkka Parhaat Benella-kirjolohi on D-leikattu kirjolohifilee, eli se on kokonaan ruodottomaksi käsiteltyä. Ruodottomat fileet ovat vaivattomia käyttää, joten ne sopivat erityisen hyvin kiireisille kokkaajille. Tuotteella on Hyvää Suomesta -joutsenmerkki ja sen valmistaja on Kalatukku E. Eriksson. Pakkauksissa on myös aina merkintä siitä, missä päin Suomea kala on kasvatettu. Loppuvuoden ajan Pirkka Parhaat Benella-kirjolohen kasvattaa Brändö Lax Ahvenanmaan saaristossa.

Nikke Haanperä valikoimapäällikkö, Keskon päivittäistavarakauppa, puh. 010 532 8410, nikke.haanpera@kesko.fi
Harri Hovi, tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja, Keskon päivittäistavarakauppa,
puh. 010 532 7748, harri.hovi@kesko.fi

Noin 1400 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.