Kesko jatkaa Maailman 100 vastuullisimman yrityksen listalla

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 18.01.2017 KLO 15.00 1 (2)

Kesko jatkaa Maailman 100 vastuullisimman yrityksen listalla

Kesko on valittu Maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalle sijalle 25 ja samalla maailman vastuullisimmaksi kaupan alan yritykseksi. Kesko on ainoa suomalainen yritys, joka on ollut listalla joka vuosi sen perustamisesta eli vuodesta 2005 lähtien.

Maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -lista on julkistettu World Economic Forumissa Davosissa Sveitsissä. Listan yrityksiä arvioitiin 14 kestävän kehityksen mittarilla taloudellisen vastuun, sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun osa-alueilla.

"Vastuullinen liiketoiminta on keskeistä hyvän ja kestävän taloudellisen tuloksen saavuttamiseksi. Hyvä hallintotapa, vastuullisuuden varmentaminen ja toimitusketjujen läpinäkyvyys ovat toimintamme perusta", sanoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Vastuullisuus näkyy K-ryhmän jokapäiväisessä toiminnassa

K-ryhmä haluaa olla vastuullisuuden edelläkävijä, ja myös sidosryhmät edellyttävät meiltä vastuullisuutta.

Marraskuussa 2016 julkaisimme YK:n kestävän kehityksen tavoitteet ja Kesko -sivuston, jolla kerromme, miten edistämme 17 YK:n kestävän kehityksen tavoitetta.

Teimme ihmisoikeuksiin liittyvän vaikutusarvioinnin YK:n Yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevien ohjaavien periaatteiden mukaisesti ja julkaisimme ihmisoikeussitoumuksen syyskuussa 2016.

Julkaisimme lokakuussa 2016 K Code of Conduct -toimintaohjeiston, joka linjaa yhteiset suuntaviivat kaikkien keskolaisten ja yhteistyökumppaneidemme toiminnalle.

Aloitimme joulukuussa 2016 seitsemän uuden K-ruokakaupan katolle tulevan aurinkovoimalan rakentamisen. Kesään 2017 mennessä K-ruokakauppojen katoilla toimii jo 15 aurinkovoimalaa. Uusien investointien myötä K-ryhmästä tulee Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä.

K-ryhmä on mukana kaupan alan energiatehokkuussopimuksen toimenpideohjelmassa vuosille 2017-2025. Sopimuksen mukaisesti K-ryhmä sitoutuu vähentämään energiankulutustaan erilaisin säästötoimenpitein 7,5 %.

Global 100 -listan julkaisee kanadalainen Corporate Knights Inc. ja se perustuu maailmanlaajuiseen noin 4 000 pörssiyhtiöstä tehtyyn arvioon.

Vuoden 2017 Global 100 -lista on julkaistu osoitteessa http://www.corporateknights.com/reports/global-100/

Kesko kestävän kehityksen indekseissä http://kesko.fi/sijoittaja/osaketieto/osakeindeksit/kestavan-kehityksen-indeksit/

Matti Kalervo, Kesko Oyj, vastuullisuusjohtaja, puh. +358 50 306 4081, matti.kalervo@kesko.fi

Kesko on suomalainen kaupan alan pörssiyhtiö. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto oli 8,7 miljardia euroa vuonna 2015 ja henkilökuntaa oli yli 20 000 henkeä. Kesko toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Keskon osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. www.kesko.fi