Kesko rakennuttaa K-citymarket Tammiston katolle Suomen suurimman kiinteistökohtaisen aurinkovoimalan

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 27.4.2016 KLO 9.05 1 (2)

K-citymarket Tammiston katolle rakennettavan aurinkovoimalan huipputeho on 503 kWp. Voimala tuottaa sähköä kiinteistön omaan kulutukseen. Kesko tekee pitkäjänteistä työtä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja investoimalla aurinkovoimalaan haluaa edistää uusiutuvan energian tuotantoa.

Pariisin ilmastosopimus edellyttää kaikilta toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Maailman energiantuotannossa ollaan siirtymässä kohti uusiutuvia energiamuotoja ja hajautettua tuotantoa.

Ilmastonmuutoksen hillintä on yksi Keskon vastuullisuustyön pääteemoista. Kesko on jo pitkään kartoittanut mahdollisuuksia hyödyntää uusiutuvia energialähteitä kauppapaikkahankkeissaan.

Kesko ja Solnet Green Energy Oy ovat sopineet rakentavansa aurinkovoimalan Vantaalla sijaitsevan K-citymarket Tammiston kiinteistön katolle. Aurinkovoimalan rakentaminen alkaa toukokuussa ja aurinkosähkön tuotanto on täydessä käynnissä jo kesäkuun lopussa.

"Vähennämme toiminnastamme syntyviä hiilidioksidipäästöjä energiatehokkailla ratkaisuilla ja siirtymällä uusiutuviin ja vähähiilisiin energiamuotoihin. Haluamme edistää uusiutuvan energian tuotantoa. K-citymarket Tammiston katolle rakennettava aurinkovoimala on hieno edistysaskel ympäristötyössämme", sanoo Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Aurinkovoimala tuottaa sähköä K-citymarketin omaan kulutukseen

K-citymarket Tammiston voimalasta tulee Suomen suurin kiinteistökohtainen aurinkovoimala. Aurinkovoimalan huipputeho on 503 kWp (kilowatt peak).

Kiinteistön katolle asennetaan lähes 1 600 aurinkopaneelia. Huipputuotannon aikaan aurinkoisena kesäpäivänä aurinkovoimalalla katetaan noin puolet kiinteistön sähkön kulutuksesta.

"Hankittava aurinkovoimalajärjestelmä on ns. älykäs voimala. Älykkyys takaa parhaan tuoton kaikissa olosuhteissa sekä alhaiset elinkaarikustannukset", sanoo rakennuttamis- ja ylläpitojohtaja Jukka Anttila Ruokakeskosta.

Asiakkaat voivat ladata sähköautonsa aurinkovoimalla

K-citymarket Tammiston asiakkaat voivat seurata aurinkoenergian tuotantoa reaaliaikaisesti kaupan näyttötauluilta.

Kaupan seinustalla olevasta sähköautojen latauspisteestä voi jatkossa ladata sähköautonsa aurinkovoimalla. Auton lataus onnistuu etäluettavalla K-Plussa-kortilla ja on asiakkaalle maksutonta.

"Tammiston seutu on pääkaupunkiseudun vilkkaimpia kauppapaikkoja. Rakentamalla aurinkovoimalan meille tärkeään kauppapaikkaan, K-citymarket Tammistoon, haluamme kertoa asiakkaillemme vastuullisuustyöstämme. Kun tarjoamme sähköautojen omistajille mahdollisuuden ladata ostosreissun yhteydessä autonsa aurinkovoimalla, autamme myös asiakkaitamme pienentämään omia ympäristövaikutuksiaan", sanoo Matti Kalervo.

Lisätietoja antavat:
Rakennuttamis- ja ylläpitojohtaja Jukka Anttila, Ruokakesko Oy, puh. 050 61978
Talotekniikkapäällikkö Jari Suuronen, Ruokakesko Oy, puh. 050 409 6513
Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, Kesko Oyj, puh. 050 306 4081
Founding Partner Arttur Kulvik, Solnet Green Energy Oy, puh. 050 342 7719

K-ryhmän noin 40 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä. Autamme yli 1 500 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavara-, rauta- ja erikois- sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin ruokakauppa ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin.
www.kesko.fi

Solnet Green Energy Oy on Suomen johtava älykkäiden aurinkosähköjärjestelmien toimittaja. Nykyaikaiset älykkäät voimalat takaavat parhaan tuoton kaikissa olosuhteissa ja ne voidaan asentaa vapaasti myös haastaviin kohteisiin. Datapalvelut tuovat kustannustehokkuutta ja lisäarvoa mahdollistaen esimerkiksi keskitetyn valvonnan ja tuotantotietojen esittämisen inforuuduilla. Solnet Green Energy Oy toteuttaa hankkeet räätälöidysti tarjoten palveluita kokonaisvaltaisesti asiakkaan tavoitteiden ja tarpeiden mukaisesti.
www.solnet.fi