Kaupunkilainen ostaa pienpanimo- ja erikoisoluita, kivennäisvettä ostoskoreissa useimmin Itä-Suomessa

K-Plussa-asiakkaiden ostosdatasta koostettu kartta paljastaa, että pienpanimo- ja erikoisoluita ostetaan eniten isoissa kaupungeissa. Suosio on kuitenkin kasvussa myös pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla. Kesän suosikkijuoma on kivennäisvesi, jonka myynti kasvaa jopa 50 prosenttia kesäkuukausina.

Kesällä juomien myynti kasvaa. Lämmin sää vaikuttaa etenkin virvoitusjuomien ja siiderien myyntiin. Tämän kesän suosikkijuomien joukossa ovat pienpanimo- ja erikoisoluet, joiden tarjonta on kasvanut huomattavasti.

Pienpanimo- ja erikoisoluiden suosio jatkaa vahvana
Pienpanimo- ja erikoisoluiden myynninkehitys on ollut alkuvuonna yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Pienpanimo- ja erikoisoluiden tarjonta kasvaa koko ajan. Suosituimpia tuotteita ovat alet, pale alet ja IPAt. Myös inkiväärioluiden kysyntä on selvässä kasvussa koko Suomessa.

K-Plussa-asiakkaiden ostosdata paljastaa, että pienpanimo- ja erikoisoluita ostetaan eniten Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla.

- Etenkin isoissa kaupungeissa, kuten Helsingissä, Turussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Oulussa erikoisoluita ostetaan paljon. Kauppojen valikoimassa saattaa olla satojakin pienten panimoiden erikoisoluita. Suurinta myynninkehitys on kuitenkin tällä hetkellä pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla. Näyttää siis siltä, että pienpanimo- ja erikoisoluiden suosio on saavuttamassa hiljalleen koko Suomen, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan virvoitus- ja panimotuotteista vastaava ostopäällikkö Taina Ellimäki.

Myös erikoissiiderien myynti on kehittynyt hyvin jo useamman vuoden ajan ja tällä hetkellä Suomeen on rantautumassa Amerikasta craft-tyyppisten siiderien buumi. Kesän trendituotteita tarkasteltaessa erikoissiidereitä löytyy useimmin ostoskorista Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla.

Kesän suosikkijuoma on kivennäisvesi
Kesän suosikkijuoma on kivennäisvesi, jonka myynti kasvaa jopa 50 prosenttia kesäkuukausina. Suosituimpia tuotteita ovat vichy ja maustamaton kivennäisvesi. Makukivennäisvesistä myydyin on sitruunanmakuinen kivennäisvesi. Kun tarkastellaan kesän trendituotteita, kivennäisvesi on ostoskorissa todennäköisimmin Etelä-Savossa ja Etelä-Karjalassa.

- Kivennäisvesien rinnalle on tullut uutuutena hyvinvointijuomat, joiden kysyntä on kasvussa. Kaupan hyllyltä löytyykin jo erilaisia vitamiinijuomia ja uudempia tulokkaita ovat esimerkiksi kookosvesi ja aloeverajuomat, kertoo Ellimäki.

Hyvinvointijuomat maistuvat erityisesti nuorille pareille ja sinkuille. Hyvinvointijuomia ostetaan hieman muita enemmän Uudellamaalla.

Alkoholittomat viinit kiinnostavat
Alkoholittomien viinien kysyntä on vielä pientä, mutta selvästi kasvussa. Alkoholittomia viinejä ostavat eniten lapsiperheet. Useimmiten alkoholiton viini löytyy ostoskorista Uudellamaalla tai Varsinais-Suomessa.

Myös muiden alkoholittomien juomien kysyntä on kasvussa. Esimerkiksi alkoholiton juomasekoitus eli mocktail, on nostanut tonic-vesien ja muiden mikserien myyntiä kuluneen kevään aikana.

Lisätietoja
Minttu Tirkkonen, viestintäpäällikkö, Keskon päivittäistavaratoimiala p. 050 350 49 37 minttu.tirkkonen@kesko.fi

Kesän hittituotteet – Miten kesän trendiherkut maistuvat suomalaisille
Pienpanimo- ja erikoisolutkartta on ladattavissa täältä.

Tiedotteen tiedot perustuvat Keskon päivittäistavarakaupan asiantuntijoiden näkemyksiin, myyntitietoihin sekä ajanjaksolla toukokuu–elokuu 2015 K-ruokakauppojen ostoskorien, joissa on ollut trendituotteita, tarkasteluun.

Noin 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-Market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.