K-ryhmän uusi päätoimitalo K-kampus nousee Kalasatamaan

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 3.8.2016 klo 10.30 1(2)

K-ryhmän uusi päätoimitalo K-kampus rakennetaan Helsingin Kalasatamaan. Uusi, noin  1 700 keskolaisen moderni työpaikka valmistuu keväällä 2019. Rakennushanke toteutetaan yhteistyössä Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiön Varman kanssa.

Helsingin Kalasatamaan sijoittuva K-kampus on sekä sijainniltaan että liikenneyhteyksiltään erinomainen niin K-ryhmän työntekijöille kuin sen sidosryhmillekin. Rakennus sijaitsee Kalasataman metroaseman ja rakenteilla olevan kauppakeskus Redin naapurissa, mihin tulevat myös K-supermarket ja K-Market.

"Aiempaa yhtenäisempi K-ryhmä on yksi strateginen tavoitteemme. Kalasatamaan rakennettava K-kampus kokoaa lähes kaikki eri puolilla pääkaupunkiseutua työskentelevät keskolaiset yhteen. Se sekä lisää ja helpottaa yhteistyötä että mahdollistaa aiempaa tehokkaamman toiminnan", kertoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Suomen modernein työpaikka

K-kampukseen tulee tiloja kuuteen kerrokseen ja rakennus täyttää lähes koko korttelin. Toimitalon suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään uusinta tietoa monitoimityötiloista.

Työskentelytilojen toteutuksessa huomioidaan erilaiset työnteontarpeet, joten niiden vaihtelu voi olla kahvilamaisista kohtaamispaikoista aina täydellistä hiljaisuutta vaaliviin tiloihin. Tiloja voidaan myös muuntaa, jos tarve vaatii.

Rakennuksen alimmassa kerroksessa K-ryhmän toimialat ja yhteistyökumppanit voivat esitellä uutuustuotteitaan niin henkilökunnalle kuin sidosryhmillekin. Kauppakeskus Redin päivittäistavarakaupan kerrokseen avattava K-supermarket ja metroaseman yhteyteen avattava K-Market puolestaan voivat toimia uusimpien kaupan alan innovaatioiden esittelypaikkoina asiakkaille.

Henkilöstö vahvasti mukaan suunnitteluun

Uuden K-kampuksen suunnittelutyö on käynnistynyt ja rakennustyöt on tavoitteena aloittaa vuodenvaihteessa. Hankkeen työllistävä vaikutus on kaikkiaan noin 1 000 henkilötyövuotta.

K-kampuksen toiminnallisuuden suunnitteluun otetaan vahvasti mukaan sinne muuttavat ihmiset. Suunnittelun tueksi perustettavissa työryhmissä he pääsevät testaamaan ja kommentoimaan muun muassa kampuksen arjen toimivuuteen liittyviä ehdotuksia, digitaalista työympäristöä ja joustavia uusia työskentelymalleja.

"Me kaikki K-ryhmäläiset teemme työtä lunastaaksemme yhteisen asiakaslupauksemme K - jotta kaupassa olisi kiva käydä. Yhdessä suunniteltu ja toteutettu K-kampus tarjoaa tähän ennen näkemättömän upeat puitteet. Samalla se on uudistuneen K:n maamerkki", toteaa Helander.

Kesko myy vanhan pääkonttorikiinteistönsä Katajanokalla Varmalle. Keskon ja sen edeltäjien Maakauppiaiden Oy:n ja Kauppiaitten Keskuskunnan päätoimipaikka on sijainnut kiinteistössä sen valmistumisesta saakka keväästä 1940.

K-kampus lyhyesti:

•  Kalasatama, Työpajankatu 12, 00580 Helsinki
  •  27 000 k-m2, kuusi kerrosta
  • Noin 1 700 keskolaisen työpaikka
  • Valmistuu keväällä 2019
  • Rakennushanke toteutetaan yhteistyössä Varman kanssa.

Pääjohtaja Mikko Helander esittelee K-kampuksen suunnitelmia Keskon puolivuosikatsausinfossa tänään klo 11.30. Tiedotustilaisuus järjestetään Helsingin Katajanokalla, osoitteessa Ankkurikatu 5, neljäs kerros.
Johtaja, yhteiskuntavastuu, viestintä ja yhteiskuntasuhteet Lauri Peltola, puh.010 5322400
K-kampus projektijohtaja Leif Backman, puh.043 8243460, leif.backman@kesko.fi
Havainnekuvia K-kampuksesta löytyy Keskon aineistopankista http://aineistopankki.kesko.fi Ajankohtaista-kansiosta.

K-ryhmän noin 45 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa ja Venäjällä. Autamme yli 1 500 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin ruokakauppa ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin www.kesko.fi