ICA ja Kesko hankintayhteistyöhön - käyttötavaroiden valikoima kasvaa K-ruokakaupoissa

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 08.02.2016 KLO 14.00 1(1)

Kesko ja ruotsalainen ICA aloittavat tiiviin kansainvälisen ICA Global Sourcing (IGS) -hankintayhteistyön Keskon käyttötavarakaupassa, joka on laajuudessaan historiallinen Keskossa. Asiakkaille yhteistyö näkyy entistä monipuolisempina käyttötavaran valikoimina K-ruokakaupoissa.

Erityisesti Aasian markkinoille kohdistuvan hankintayhteistyön keskeisenä tavoitteena on käyttötavaroiden valikoimien monipuolistaminen ja valikoimien kasvattaminen laadukkailla kansainvälisillä merkkituotteilla. Käynnistyvä hankintayhteistyö näkyy myös entistä kilpailukykyisempinä asiakashintoina.

- ICA:n toimintamallit ovat samankaltaiset Keskon toiminta- ja hankintamallien kanssa. Toimimme myös samankaltaisilla pohjoismaisilla markkinoilla, joten useat keskeiset valikoimat ovat yhteneväiset esimerkiksi kodin tavararyhmissä, kodintekstiilissä ja sesonkituotteissa. Hankintayhteistyö tuo huomattavaa lisäarvoa sekä K-ryhmälle että ICA:lle kuin myös meidän asiakkaillemme entistä laajempien ja laadukkaampien käyttötavaran valikoimien muodossa, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Ari Akseli.

Kansainvälisen ostovolyymin kasvaessa Kesko varmistaa, että tärkeät vastuullisen hankinnan periaatteet toteutuvat.

-Vastuullisen hankinnan periaatteet ja laadunvalvonta ovat keskeinen osa yhteistyötä. Yhteistyössä yhdistyvät selkeät ja toimivat käyttötavarahankinnan prosessit ja työkalut sekä vahvat resurssit laadun varmistamiseen, kertoo Akseli.

Hankintayhteistyössä ovat mukana myös ruotsalainen Hemtex ja alankomaalainen Ahold, joka on yksi maailman johtavia kauppaketjuja.

Johtaja Ari Akseli, Kesko, päivittäistavarakauppa, puh. 010 532 3490
Ostojohtaja Hannele Åberg, päivittäistavarakauppa, puh. 010 532 2457

Yli 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K - jotta kaupassa olisi kiva käydä.