K-ruokakauppojen markkinaosuuden lasku taittumassa

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 31.03.2015 KLO 10.00 1(1)

Tutkimusyritys A.C. Nielsen julkisti tänään tiedot Suomen päivittäistavarakaupan markkinaosuuksista. Tiedot perustuvat vuoden 2014 lukuihin. Loppuvuoden 2014 ja alkuvuoden 2015 perusteella näyttää, että K-ruokakauppojen markkinaosuuden lasku on taittumassa.

Nielsenin raportin mukaan K-ruokakauppojen markkinaosuus laski vuonna 2014 0,9 prosenttiyksikköä ja oli 33,1 %. Nielsenin tiedot perustuvat koko vuotta 2014 koskeviin lukuihin. Viime vuoden lopussa K-ruokakaupoissa laskettiin satojen tuotteiden hintoja ja hintojen alennuksia jatkettiin vuoden 2015 alussa.

- Viimeisimpien lukujen valossa viime vuoden lopulta ja tämän vuoden alkupuolelta näyttää siltä, että K-ruokakauppojen markkinaosuuden lasku on taittumassa ja muutos parempaan nähtävissä, toteaa Ruokakeskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli.

Uusimmat ruoan hintavertailut todistavat myös, että K-ruokakauppojen hintataso on kilpailukykyinen, kun verrataan keskenään vertailukelpoisia tuotteita ja ostopaikkoja sekä sitä, millaisista tuotteista asiakkaiden ostoskori todellisuudessa muodostuu.

- 0,9 prosenttiyksikön markkinaosuuden menetys koko viime vuoden osalta on tosiasia. Tyytyväisenä on kuitenkin todettava, että asiakkaamme näyttävät arvostavan K-ruokakauppojen sekä hintaan että toisaalta laatuun, valikoimaan ja palveluun perustuvaa toimintamallia, Akseli jatkaa.

Sekä hinnan että laadun tärkeyden puolesta puhuvat myös kuluttajatutkimukset. Tuoreessa Suomalaisen Työn Liiton toteuttamassa tutkimuksessa todetaan, että hinta on vain joka neljännelle suomalaiselle tärkein kriteeri elintarvikeostoksilla. Yhtä lailla tärkeitä ovat esimerkiksi ruuan alkuperä, maukkaus ja terveellisyys.

Lisätietoja antavat tavarakaupan johtaja Ari Akseli, Ruokakesko Oy, p. 010 53 23490 ja johtaja Lauri Peltola, yhteiskuntavastuu, viestintä ja sidosryhmäsuhteet, Kesko Oyj, puh. 010 53 22400.

Keskon myyntitiedote helmikuussa 2015: http://www.kesko.fi/media/uutiset-ja-tiedotteet/porssitiedotteet/2015/keskon-myynti-helmikuussa-2015-paivittaistavarakaupan-myynti-ennallaan-rauta--ja-erikoiskauppa-kasvatti-myyntiaan-suom/
Päivittäistavarakauppa ry: Päivittäistavaroiden myynti helmikuussa 2015: http://www.pty.fi/ajankohtaista/myyntitiedotteet/uutinen/article/paivittaistavaroiden-vahittaismyynti-laski-helmikuussa-06-prosenttia-edellisvuodesta/

Yli 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket, K-market ja K-extra. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. Keskustele kanssamme: #sekäettä