Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri kirjoittajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen pirjo.nieminen@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Anni Ronkainen: Digittääkö? - Digitalisaatio tässä ja nyt

Anni Ronkainen | 31.08.2016

Yhä useammat perinteiset yritykset ottavat tällä hetkellä merkittäviä askeleita digitalisaation polulla. Mitä digitalisaatio tarkoittaa? Miksi se on kenties yksi suurimmista teknologian vauhdittamista murroksista ihmiskunnan historiassa?

Digitalisaatiolla ei ole vain yhtä vakiintunutta määritelmää, mutta yleisesti sillä tarkoitetaan digitaalista uusiutumista – digitalisoidaan kaikki mikä on digitalisoitavissa ja integroidaan tämä jokapäiväiseen elämäämme. Kuluttajat ovat vuosien saatossa ottaneet teknologian tuomat mahdollisuudet omikseen, yrityksillä sen sijaan on vielä paljon kirittävää.

Digitalisaatio vaikuttaa yritysten toimintaan kokonaisvaltaisesti. Se ryskyttää olemassa olevia rakenteita, haastaa nykyiset ansaintamallit, sekä kyseenalaistaa perinteiset toimintamallit.

Digitalisaatio koskee kaiken kokoisia yrityksiä kaikilla toimialoilla. Yrityksillä on tasan kaksi vaihtoehtoa suhtautua tähän muutokseen: tarttua digitalisaation tarjoamiin mahdollisuuksiin ja rakentaa siitä kilpailuetu, tai olla tarttumatta, ja hävitä kisa.

Digitalisaatio ei kuitenkaan ole pelkkä teknologiaharjoitus. Teknologia mahdollistaa muutoksen, mutta itse muutos tulee aivan muualta, meistä ihmisistä. Mielenkiintoista on se, kuinka me itse omaksumme uutta teknologiaa ja otamme sen osaksi arkipäiväämme.

Digitalisaatio koskee meitä jokaista. Se on peruuttamattomasti muuttanut omaa käyttäytymistämme niin töissä kuin vapaa-ajalla. Uusi teknologia ja digitaaliset palvelut ovat pysyvästi muokanneet tapaamme olla, elää ja kuluttaa.

Digitalisaatio muovaa vahvasti yrityskulttuuria. Se raivaa tieltään hierarkkiset esteet ja lisää organisaatioon läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Digitalisaatio pakottaa yritykset hajauttamaan päätöksenteon ja valtuuttaa tiimit ottamaan omistajuutta. Menestyvä organisaatio reagoi nopeasti, kokeilee asioita, eikä pelkää virheitä.

Digitaalinen transformaatio ei tapahdu itsestään, sitä täytyy johtaa aktiivisesti. Johtaminen on ennen kaikkea muutoksen johtamista organisaation kaikilla tasoilla. Se tarkoittaa uusien kyvykkyyksien rakentamista, jäykkien siilomaisten rakenteiden purkamista ja yhteistyön lisäämistä kaikilla tasoilla. Nopean reagoinnin ja toiminnan mahdollistaminen on organisaation elinehto.

Meillä on etuoikeus olla todistamassa näin suurta murrosta - olla todistamassa sitä, kuinka teknologia muuttaa maailmaa ja parantaa jopa miljardien ihmisten elämänlaatua. Toista kertaa vastaavaa murrosta ei omalle kohdalle tule. Työ, jota K-ryhmässä teemme, vaikuttaa kaikkien suomalaisten arkeen. Se pitää mielen nöyränä.

Anni Ronkainen, Chief Digital Officer, SVP, Kesko 

Tulosta
Takaisin ylös