80-vuotias Pirkka on edelleen Suomen luetuin lehti

Tänä vuonna 80 vuotta täyttävä Pirkka-lehti on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti julkaistu asiakaslehti. Tuoreen Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan se on myös Suomen luetuin lehti yli 2,9 miljoonalla lukijallaan.

 

Perjantaina 1.3.2013 julkaistun TNS Gallupin toteuttaman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tulosten mukaan Pirkalla on 2 905 000 lukijaa. Lukijamäärä kasvoi edellisvuodesta 13 000 lukijalla. Pirkka jatkaa vuosia kestänyttä kulkuaan Suomen luetuimpana lehtenä.

– On hienoa, että Pirkka on onnistunut kasvattamaan lukijamääräänsä, vaikka tarjonta on digitaalisten medioiden ansiosta koko ajan kasvanut. Suosio kertoo, että Pirkka on tärkeä osa suomalaisten kuluttajien arkea, varatoimitusjohtaja Tapio Näveri K-Plus Oy:stä iloitsee.

Lehden suosituimpia kokonaisuuksia ovat lukijatutkimusten mukaan ruoka ja reseptit. Lisäksi sisustamiseen liittyvät artikkelit ja kestosuosikki Niksi-Pirkka ovat lukijoiden mieleen.

Osa suomalaista historiaa

Ensimmäinen Pirkka ilmestyi 15.7.1933. Tuolloin lehden tarkoituksena oli ”tarjota mielenkiintoista ja huvittavaa lukemista kaikille perheen jäsenille sekä antaa käytännöllisiä neuvoja ja tietoja jokapäiväiseen elämään”. 

Kodin arjen helpottaminen hyödyllisin vinkein on 80-vuotiaan Pirkka-lehden tehtävä edelleen.

– Lukijoitamme viehättävät Pirkan käytännöllisyys ja monipuolisuus, kertoo päätoimittaja Minna Järvenpää.

Tämän vuoden syyskuussa ilmestyy lehden 80-vuotisjuhlanumero. Merkkivuosi näkyy myös tunnetun kuvittajan Cajsa Holgerssonin Pirkalle suunnittelemissa juhlavuoden vinjeteissä sekä juhlavuosilogossa.

 

Tutustu Pirkkaan:

Digitaalinen näköislehti
www.pirkka.fi

 

Lue lisää lehtien levikeistä

Lisätietoja: Varatoimitusjohtaja Tapio Näveri, K-Plus Oy, puh. 01053 37170